آفتاب
بزرگداشت روز بین المللی امحا سلاح های هسته‌ای در سازمان ملل

ظریف: اکنون زمان اتخاذ رویکرد جدید برای خلع سلاح هسته‌ای است

ظریف: اکنون زمان اتخاذ رویکرد جدید برای خلع سلاح هسته‌ای است

وزیر امور خارجه در نشست امروز مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت روز بین المللی امحاء سلاح های هسته ای به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف گفت: مایه تاسف عمیق است که کشورهای دارنده سلاح هسته ای به جای پایبندی به تعهدات حقوقی بین المللی در مورد امحاء سلاح های هسته ای شان و حرکت در این مسیر، به نقض این تعهدات و نوسازی زرادخانه هسته ای خود مشغول هستند.

وی با اشاره به اثرات فاجعه بار استفاده از سلاح هسته ای گفت: هر گونه استفاده ای از سلاح هسته ای جنایت علیه بشریت محسوب می شود. دیر زمانی است که جامعه بین المللی برای تحقق خلع سلاح هسته ای به انتظار نشسته است. طی سال های اخیر محدودیت ها و ناکارآیی روش تدریجی امحا سلاح ها بیش از پیش نمودار شده و اکنون زمان اتخاذ یک رویکرد جدید و جامع برای تحقق خلع سلاح هسته ای از طریق شروع مذاکرات بر روی یک کنوانسیون جامع هسته ای فرا رسیده است.

هم چنین در ابتدای این جلسه دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای نام گذاری این روز به عنوان روز بین المللی تشکر کرد.

دو سال قبل رئیس جمهور کشورمان از طرف عدم تعهد پیشنهاد کرد که 26 سپتامبر به عنوان روز بین المللی امحاء سلاح های هسته ای نام گذاری شود. این پیشنهاد در همان سال طی قطعنامه ای به تصویب مجمع عمومی رسید. کشورهای هسته ای به جز چین با این قطعنامه مخالفت کردند.

روز بین المللی امحا سلاح های هسته ای فرصتی برای آگاه سازی افکار عمومی در مورد خطرات و تهدیدات سلاح های هسته ای و اهمیت تحقق خلع سلاح هسته ای برای صلح و امنیت بین المللی است.

به گزارش ایسنا، برخی کشورهای دارنده سلاح هسته ای مانند انگلستان و آمریکا در جلسه روز چهارشنبه غایب بودند و دیگر کشورهای هسته ای نیز حضوری کم رنگ و سطح پایین داشتند.

انتهای پیام

کد N977316

وبگردی