آفتاب

کمیته امنیت داخلی آمریکا: از فقدان استراتژی برای توقف پیوستن به داعش رنج می‌بریم

کمیته امنیت داخلی آمریکا: از فقدان استراتژی برای توقف پیوستن به داعش رنج می‌بریم

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که حدود 30 هزار خارجی شامل 4500 تن از شهروندان کشورهای غربی از سال 2011 برای مبارزه در کنار داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گزارش ساختار امنیت ملی را تشریح می‌کند که در مواجه با راه‌های مختلف پیوستن خارجی‌ها به افراط‌گرایان ناکارآمد است.

در این گزارش آمده است: دولت آمریکا از فقدان استراتژی ملی برای مبارزه با سفر تروریست‌ها رنج می‌برد و حدود یک دهه است که به چنین استراتژی‌ نپرداخته است.

وی ادامه می‌دهد: سرعت بی‌سابقه در افزایش گرایش آمریکایی‌ها به افراطی‌گری به تشویق افراط‌گرایان، توانایی نهادهای اجرای قانون برای نظارت و شناسایی مظنونان اصلی را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این ابزارهای اجرای قانون هم‌گام با تغییرات تکنولوژیک پیشرفت نکرده‌اند. همان‌طور که شاهدیم افراط‌گرایان با استفاده از وب‌سایت‌های امن و نرم‌افزاری ارتباطی اقدام به عضوگیری می‌کنند و با این اقدام شرایط را برای نهادهای اجرای قانون جهت پیگیری و سفرهای تروریست‌ها دشوارتر می‌کنند.

به گفته این گزارش، تقریبا 4500 غربی در بین شبه‌نظامیان خارجی که به گروه‌های افراطی پیوسته‌اند، دیده شده است از این رقم بیش از 250 تن آمریکایی هستند که به داعش پیوسته یا سعی کرده‌اند به آن بپیوندند.

یکی از اعضای کمیته امنیت داخلی کنگره آمریکا در این باره می‌گوید: مساله‌ای که خواب را شب‌ها از چشمان من می‌گیرد، کسانی هستند که ما رد آنها را گم کرده‌ایم؛ آنهایی که بازگشته و در حال طراحی یک حمله‌اند.

این گزارش ادعا می‌کند، برخی از شبه‌نظامیان خارجی که به سوریه سفر کرده‌اند هدفشان برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده است: اما اکثر این شبه‌نظامیان به گروه داعش پیوسته‌اند و امیدوار بودند که بخشی از گروه خلافت این گروه شده و به گسترش آن کمک کنند.

این گزارش از سوی کارگروه ویژه‌ای در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده است.

انتهای پیام

کد N977236

وبگردی