آفتاب

صدور حکم اعدام برای پنج متهم بمب‌گذاری‌های 2006 بمبئی

صدور حکم اعدام برای پنج متهم بمب‌گذاری‌های 2006 بمبئی

دادگاهی در هند امروز(چهارشنبه) پنج متهم شبه‌نظامی را در ارتباط با بمب‌گذاری‌های سال 2006 در هفت قطار در شهر بمبئی که باعث کشته شدن 188 نفر و زخمی شدن بیش از 800 تن دیگر شد، به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وای. دی. شینده، قاضی دادگاه هند همچنین امروز هفت تن دیگر را در ارتباط با این بمب‌گذاری‌ها که 9 سال قبل صورت گرفت به حبس ابد محکوم کرد.

وی اوایل ماه جاری میلادی این متهمان را در قبال اتهام‌های قتل و توطئه مجرمانه به منظور جنگ علیه دولت هند گناهکار شناخته بود. وی پنج نفر از متهمان را که بنا به گفته دادستانها بمب‌ها را در قطارها کار گذاشته بودند به اعدام محکوم کرد.

در ژوئیه 2006 هفت بمب که در قطارهای شهری بمبئی کار گذاشته شده بودند، در یک بازه زمانی ده دقیقه‌ای و در ساعت شلوغی عصر منفجر شدند.

یکی از وکلای مدافع متهمان این پرونده گفت، درخواست تجدید نظر در این حکم دادگاه بمبئی را خواهد کرد.

رسیدگی به این پرونده در نظام قضایی هند که به کند بودن مشهور است بیش از هفت سال طول کشید. یکی از متهمان این پرونده به دلیل کافی نبود مدارک علیه وی از اتهامش تبرئه شد.

دادستانهای هند همچنین گفتند سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) بر این حمله نظارت داشته و شبه‌نظامیان گروه لشگر طیبه این کشور با کمک عوامل یک گروه افراطگر هندی آن را اجرا کرده‌اند. پاکستان اتهامات هند علیه خود را رد کرده است.

12 فرد محکوم شده در این پرونده متعلق به گروه شبه‌نظامی هندی بوده‌اند.

کی.پی. راقووانشی، یک افسر ارشد پلیس هند که درباره این پرونده تحقیق کرده، گفت یک متهم پاکستانی در انفجارها کشته شد و متهم دیگری نیز با شلیک نیروهای پلیس هند کشته شد. با این حال این ادعا هنوز به طور مستقل تایید نشده است.

هند، پاکستان را متهم به تسلیح و آموزش شبه‌نظامیان افراطگر کرده اما پاکستان این اتهام را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N977117

وبگردی