آفتاب
رای الیوم بررسی کرد؛

سعودی‌ها پاسخگو باشند؛ شیوه‌های کِتمان قبلی نخ‌نما شده است

سعودی‌ها پاسخگو باشند؛ شیوه‌های کِتمان قبلی نخ‌نما شده است

یک رسانه عرب زبان با اشاره به شفاف نبودن سعودی ها در زمینه فاجعه منا و تلاش آل سعود برای به کاربستن شیوه های قبلی آن را کارساز ندانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه رای الیوم در مطلبی درباره فاجعه منا می نویسد: اختلافات میان عربستان و ایران به دنبال حادثه منا تشدید شده است. ایرانی ها انتقادات گسترده ای به دنبال این حادثه به سعودی ها کرده اند اما سعودی ها از واکنش پرهیز کرده اند و به این اکتفا کرده اند که کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهند. اما تا این لحظه اعضای این کمیته و رئیس آن مشخص نشده است اما احتمال می رود که رئیس آن یکی از شاهزادگان خاندان حاکم باشد.

این رسانه می نویسد: سعودی ها در برخورد با این فاجعه شفاف نیستند موضوعی که سبب شده نه تنها ایرانی ها بلکه طرف های دیگر اسلامی گمانه زنی و برداشت های مختلف داشته باشند.

اندونزی روز گذشته مقامات سعودی را به کارشکنی در تلاش های دیپلماتیک برای دست یابی به اطلاعات در زمینه قربانیان و زخمی شدگان متهم کرد. لالو محمد اقبال از مسئولان وزارت خارجه اندونزی اعلام کرد که مسئولان سعودی اطلاعاتی نمی دهند. این انتقاد از سوی لقمان حکیم سیف الدین از مسئولان اندونزی نیز تکرار شد.

سوشما سواریج وزیر خارجه هند نیز گفت: مسئولان سعودی تصاویر اجساد ۱۰۹۰ حاجی را منتشر کرده اند یعنی رقمی بالاتر از ۷۶۹ نفری که اعلام کرده اند. سعید اوحدی رئیس سازمان حج ایران نیز تعداد قربانیان را بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر دانست و از وجود سه هزار جسد منتظر تشخیص هویت خبر داد.

کاملا روشن است که مسئولان سعودی کفایت و جدیت و احساس مسئولیت ندارند و جایگاه کشورشان و وجهه آن برایشان اهمیتی ندارد این آشگفتی و اهمال در طول روزهای گذشته کاملا آشکار بود.

این رسانه می نویسد: مقامات سعودی در برابر آزمون دشواری در این روزها به سر می برند. سئوالات سیاسی و حقوقی و تخصصی زیادی وجود دارد که باید با صراحت و شفافیت کامل جوابگو باشد. شواهد حاکی از آن است که سعودی ها همانند فجایع قبل عمل می کنند یعنی می کوشند تا وقت کشی کنند تا پس از مدتی آبها از آسیاب بیافتد و فراموش شود.

اما این بار این شیوه جواب نمی دهد زیرا با توجه به سرعت ارتباطات و شبکه های اجتماعی این روش کارساز نیست. جدای از آن شرایط عربستان فرق کرده و دشمنان آن بیشتر شده است. این کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم در یمن و سوریه و عراق می جنگد. از نظر مالی نیز به سبب قیمت پایین نفت توانش کمتر شده است.

کد N977045

وبگردی