آفتاب

یونیسف: بحران پناهجویان بزرگترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم است

یونیسف: بحران پناهجویان بزرگترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم است

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) با اشاره به اینکه در سال جاری میلادی تعداد کل کودکان سوری که مجبور به مهاجرت از طریق دریای مدیترانه شده‌اند به بیش از 100 تن رسیده است، اعلام کرد: اکنون جهان با بزرگترین بحران پناهندگان پس از جنگ جهانی دوم روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المصریون، اشرف خان، مدیر مرکز حالات فوق العاده یونیسف با بیان این که در سال جاری میلادی بیش از 400 هزار سوری از جمله بیش از 100 کودک سوری از طریق دریای مدیترانه به اروپا مهاجرت کرده‌اند، هشدار داد: با میلیون‌ها خانواده مهاجری که به دلیل درگیری و فشار در کشورهاشان از جمله سوریه، افغانستان، سومالی، سودان و سودان جنوبی مجبور به مهاجرت شده‌اند، اکنون جهان با بزرگترین بحران پناهجویان پس از جنگ جهانی دوم مواجه است.

اشرف خان در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهاجرت جهانی و بحران پناهجویان در نیویورک اعلام کرد: درگیری‌ها و عدم ثبات در مناطق مختلف جهان تنها در سال جاری میلادی منجر به مهاجرت اجباری بیش از 4.5 میلیون کودک از شهرها و روستاهایشان شده است.

مدیر مرکز حالات فوق العاده یونیسف افزود: از ابتدای سال جاری بیش از نیم میلیون تن از دریای مدیترانه به اروپا مهاجرت کردند که یک پنجم این تعداد کودک بودند.

وی ادامه داد: درگیری‌های شدید سوریه که اکنون وارد پنجمین سال خود شده است بیش از چهار میلیون سوری را مجبور به پناه بردن به اردوگاه‌های کشورهایی چون اردن، عراق، لبنان و ترکیه کرد.

اشرف خان در ادامه افغانستان را دومین منبع پناهجویان جهان دانست و اعلام کرد که بیش از 6.2 میلیون تن از این کشور به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده‌اند و این در حالیست که فقر و گرسنگی در سومالی بیش از یک میلیون تن که نزدیک به نیمی از آنان کودک بودند، مجبور به فرار از کشورشان شدند. سودان نیز با فرار نزدیک به 600 هزار تن در جایگاه چهارم جهان ایستاد.

طبق اظهارات اشرف خان، تعداد کل افرادی که از آغاز بحران در سودان جنوبی در ماه دسامبر 2103 از این کشور گریخته‌اند به بیش از 760 هزار تن رسیده است که حدود یک سوم این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان نسبت به در معرض خطر قرار گرفتن بیشتر این کودکان در جریان درگیری‌های روزانه و مواجهه با خطراتی چون جذب نیرو، آدم‌ربایی، قطع عضو و مرگ هشدار داد و گفت حتی این کودکان در طول مهاجرت خود چه از راه دریا و چه خشکی با خطرات مختلف جسمی و روانی مواجه خواهند بود.

انتهای پیام

کد N976980

وبگردی