آفتاب
نیشابوری:

ایران باید بین کشورهای متضرر از فاجعه منا همبستگی ایجاد کند

ایران باید بین کشورهای متضرر از فاجعه منا همبستگی ایجاد کند

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت:‌ عربستان با عدم قبول تقصیرش در فاجعه منا و با توجه به اختلافاتش با ایران بر سر یمن، می‌خواهد از این فرصت سو استفاده کند و به اختلافش با ایران دامن بزند.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با فاجعه منا اظهار کرد: این حادثه بزرگ برای جهان اسلام بسیار دردناک است. اخباری که مبنی بر تعداد ایرانیان کشته شده به گوش می رسد افزایش تعداد این عزیزان را اعلام می‌کند. این اتفاق هم برای عربستان و هم برای جهان اسلام فاجعه بزرگی بوده است.‌

وی ادامه داد: با تغییر پادشاهی در عربستان و اختلافاتی که در خصوص قدرت در این کشور به وجود آمده و همچنین رقابت بین شاهزاده‌ها، تحلیل ها را به این سمت می برد که فاجعه منا نوعی تسویه حساب در داخل قدرت این کشور است. مشکلی که از داخل قدرت با ملک سلمان نیز وجود دارد به این تحلیل دامن می زند.

نیشابوری با بیان اینکه عربستان برای سرباز زدن از مسئولیت این اتفاق، اختلافاتش با ایران قربانی می‌کند، گفت: همانطور که اخیرا هم دیده شد برخی از مسئولین عربستان طوری رفتار می‌کردند که انگار مقصر ایجاد این واقعه زائران ایرانی بوده‌اند و آن‌ها بودند که نظم مراسم را بر هم زند و با هیجان ایجاد شده از سوی آن‌ها تعدادی از حجاج زخمی و تعدادی کشته شدند.

این فعال سیاسی همچنین گفت: عربستان با این کار و ایجاد چنین شایعه‌هایی می‌خواهد جایگاه خود را در جهان اسلام ترمیم کند و به اختلافات خود با ایران دامن بزند و کشور ما را متهم کند که در خاک عربستان مشغول تسویه حساب است.

وی با اشاره به روش‌های عربستان برای دامن زدن به شایعات گفت: ‌آن‌ها فیلمی را منتشر کرده‌اند که نشان می دهند ایرانیان در حال شعار دادن و برهم زدن آرامش مراسم بوده‌اند اما واقعیت این است که آن فیلم مربوط به روز عید قربان نبوده است، این مسأله از نوع لباس حجاج کاملا مشخص است. از طرف دیگر عربستان دیده است که ایران با حضور نظامی عربستان در یمن و بحرین مخالف است. این مسأله هم مزید بر علت است که این کشور برای تسویه حساب هایش، بی‌کفایتی و سو مدیریت در حج را تقصیر ایرانیان بیاندازد.

نیشابوری ادامه داد: در ابتدا عربستان زوار نیجریه را مقصر بروز فاجعه منا می‌دانست و بعدها که مشخص شد از طرف نیروهای امنیتی این کشور فاجعه منا بوجود آمد، سعی کردند سناریوهای دیگری برای پیدا کردن شریکی در مدیریت ضعیف خود پیدا کند. دولت جمهوری اسلامی ایران قبل از برخورد با عربستان باید بین کشورهای جهان اسلام بویژه کشورهایی که زوارشان دچار خسران شده‌اند همبستگی ایجاد کند.

وی گفت: تیم دیپلماتیک ایران باید با سران این کشورها ارتباطی برقرار کند تا کمیته حقوقی واحدی بین آن‌ها بوجود بیاید تا اصل ماجرا مشخص شود. نباید بگذارند عربستان تقصیرها را از سر خود باز کند. از طرفی این کار باعث جلوگیری از اتفاق‌های شبیه به آن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: بهترین راه حل برای از بین بردن رفتارهای سلیقه‌ای عربستان در حج تمتع و عمره تنظیم یک پروتکل در جهان اسلام است. اگر این پروتکل زیر نظر سازمان همکاری اسلامی و کنفرانس اسلامی تنظیم شود یک هیأت از این سازمان هر سال می‌تواند بر اجرای مراسم حج نظارت داشته باشد.

وی یادآور شد: عربستان هیچ گاه زیر بار نمی‌رود که مدیریت حج را واگذار کند اما می‌شد بر اساس این پروتکل همکاری‌هایی بین کشورهای اسلامی انجام شود. این کار باعث می‌شود که عربستان دیگر در این مراسم سلیقه‌ای عمل نکند.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار اظهار کرد: در قرن 21 و در هیچ کجای دنیا شاهزاده‌ای عیاش نمی‌تواند باعث مرگ این همه انسان شود. با ایجاد پروتکل عربستان مطمئن می‌شود نظارتی فراتر از نظارت سلیقه‌ای خودش بر این موضوع وجود دارد. در ادامه آسیب دیدگان در مراسم حج خیالشان راحت می‌شود که کمیته‌ای وجود دارد که از لحاظ حقوقی آن‌ها را حمایت کند. همچنین اتفاقاتی مثل تعرض به نوجوان ایرانی دیگر اتفاق نمی افتد.

وی همچنین گفت:‌ با اتفاق اخیر در عربستان برخی رسانه‌های غربی مراسم حج را به سخره گرفته‌اند. در حالی که می‌شود با مدیریت درست این مراسم آیینی را حفظ کرد.

انتهای پیام

کد N976881

وبگردی