آفتاب

درخواست مجدد قطر از ایران برای مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

درخواست مجدد قطر از ایران برای مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

وزیر خارجه قطر ضمن درخواست از ایران برای مشارکت در مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که این مذاکره باید با شروطی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، از ایران خواست تا در مذاکراه با شورای همکاری خلیج فارس براساس پایبندی به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی و گزینشی عمل نکردن در مطرح کردن پرونده‌ها به ویژه پرونده‌های جهان عرب از جمله سوریه، عراق و لبنان شرکت کند.

وی تاکید کرد که این مذاکرات باید با شروطی برگزار شود.

پیش از این امیر قطر آمادگی کشور خود را برای میزبانی از چنین مذاکراتی اعلام کرده بود.

وزیر خارجه قطر در اظهاراتی مداخله جویانه درباره بحران سوریه گفت: هرگونه طرح و اقدامی برای حل بحران سوریه اگر براساس بیانیه ژنو 1 و شامل تاسیس هیات انتقالی بدون حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نباشد با موفقیت همراه نخواهد بود.

وی بر لزوم اقدام بین المللی برای پایان بحران سوریه، "نه با حرف بلکه با عمل" تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر گفت: صحبت کردن از اینکه روسیه در خاک سوریه دست به عملیات می‌زند دقیق نیست.

وی اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این خصوص را یادآور شد که حضور نظامی روسیه در سوریه حداقل در زمان کنونی برای جنگ و درگیری نیست.

العطیه از روسیه خواست تا به خواسته‌های مردم سوریه گوش دهد. وی درباره اوضاع عراق وایجاد اتاق عملیات اطلاعاتی میان روسیه، ایران، سوریه و عراق گفت: راه حل مشکلات بغداد برنامه اصلاحات است و ما از حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور حمایت می‌کنند. اگر این برنامه اجرایی شود نیازی به اتاق عملیات و اینگونه موارد نیست. باید به مردمی که در عراق به حاشیه رانده شده‌اند حقوقشان داده شود. ما امیدواریم که العبادی اقدامات خود را سریع‌تر اتخاذ کند.

وی درباره اوضاع یمن نیز بر لزوم اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت تاکید کرد و مدعی شد که "کشورهای عضو ائتلاف عربی از دعوت کنندگان به جنگ نیستند و به این هم فکر نمی‌کنند که جنگ در یمن را تا ابد ادامه بدهند"!

العطیه بر "طبیعی بودن" روابط میان قطر و مصر تاکید کرد و گفت: هیچ گونه دشمنی میان ما و مصر وجود ندارد. مصر کشوری عربی است که جایگاهی در اتحادیه عرب دارد و امیدواریم که همواره در امنیت و سلامت باشد چرا که سلامتی مصر سلامتی دیگر کشورهای عربی است. مساله اخوان المسلمین در مصر مساله داخلی است و ما در امور داخلی مداخله نمی‌کنیم.

انتهای پیام

کد N976790

وبگردی