آفتاب
گزارش مهر از معمولان؛

شهر۲۳هزارنفری بدون پزشک متخصص/دندان‌درد مردم را راهی جاده می‌کند

شهر۲۳هزارنفری بدون پزشک متخصص/دندان‌درد مردم را راهی جاده می‌کند

پلدختر - شهر ۲۳ هزارنفری «معمولان» در شهرستان پلدختر پزشک متخصص ندارد و مردم این شهر خواستار توجه مسئولان برای رفع این مشکل هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بخش معمولان با ۲۳ هزار نفر جمعیت در شما ل شهرستان پلدختر در مسیر جاده ترانزیتی شمال - جنوب حدفاصل پلدختر - خرم‌آباد واقع‌شده است که مرکز بهداشتی درمانی آن با ۲۴ ساعت فعالیت و خدمات‌رسانی فاقد امکانات اولیه بهداشتی درمانی است.

برای تهیه گزارش از مشکلات بهداشتی درمانی شهر معمولان از پلدختر راهی این شهر شدیم و پای درد دل مردم در این رابطه نشستیم.

شهر ۲۳ هزارنفری که پزشک متخصص ندارد

علی شاکرمی یکی از شهروندان معمولان به خبرنگار مهر می‌گوید: از سلامت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌ها تعبیر می‌شود و این مهم لفظ گویای آموزه‌های اسلامی است که در شهر معمولان با نبود امکانات بهداشتی درمانی و خدماتی به مخاطره افتاده است.

وی می‌افزاید: بخش معمولان با ۲۳ هزار نفر جمعیت فاقد حتی پزشک متخصص بوده و این امر موجب شده مردم برای دسترسی به پزشک مسافت یک‌ساعته را تا مرکز استان طی کنند و در این راستا انتظار می‌رود این مهم موردتوجه دانشگاه علوم پزشکی لرستان باشد.

حسن صیاد منصور یکی دیگر از اهالی معمولان می‌گوید: مرکز بهداشتی درمانی معمولان با داشتن سه دهستان و ۱۴۶ روستا و باوجود وسایل دندانپزشکی فاقد دندان‌پزشک است و مردم برای یک‌دندان درد ساده با مشکل مواجه شده و راهی شهرهای اطراف می‌شوند.

[span]کمبود آمبولانس برای انتقال بیماران

وی می‌افزاید: نبود سونوگرافی و رادیو لوژی نیز در این مرکز از مشکلات دیگری است که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند درصورتی‌که در یک شهر با این جمعیت و بیماران مختلفی مثل زنان باردار وجود یک مرکز سونوگرافی ضرورت دارد.

زهرا محمودند شهروند دیگر معمولانی می‌گوید: باوجود گستردگی شهر معمولان حتی در درون شهر یک پزشک عمومی آزاد وجود ندارد و مردم مجبورند برای معاینه خود به پزشک عمومی درمانگاه پلدختر مراجعه کنند.

مریم کوشکی یکی از اهالی بخش معمولان می‌گوید: مرکز بهداشتی درمانی معمولان داروخانه ندارد و بیماران برای تهیه دارو ناچارند به تنها داروخانه درون شهر مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: این مرکز با کمبود آمبولانس مواجه است بنابراین می‌طلبد که امکانات بهداشتی درمانی در سطح شهرستان پلدختر به‌طور مناسب و عادلانه توزیع شود تا این مرکز بااین‌همه مشکلات مواجه نشود.

برای مراکز بهداشتی درمانی وجود پزشک متخصص تعریف‌نشده است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حضور پزشک متخصص مستلزم شرایط مکانی و جمعیتی یک بخش است و مرکز بهداشتی و درمانی معمولان نسبت به بخش‌های مشابه سطح استان حتی باکیفیت و کمیت نسبت بالاتری خدمات‌رسانی می‌کند.

احمد کرم وند افزود: طبق دستورالعمل‌های کشوری برای مراکز بهداشتی درمانی وجود پزشک متخصص تعریف‌نشده اما چنانچه پزشک متخصص آزاد بخواهد در این شهر خدمت کند شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی می‌کند.

وی گفت: وجود پزشک متخصص نیازمند ابزار و تجهیزات پاراکلینیکی مانند رادیولوژی، سونوگرافی، بخش بستری، یک آزمایشگاه کامل و دستگاه‌های تشخیصی است که هم‌اکنون آماده‌سازی و استقرار این امکانات در  مرکز معمولان مقدور نیست.

 [span]مردم برای دریافت خدمات تخصصی باید به آن بیمارستان پلدختر بروند

کرم وند افزود: هر شهرستانی در استان تنها یک بیمارستان دارد که آن‌هم در مرکز شهرستان مستقر بوده و مردم برای دریافت خدمات تخصصی باید به آن بیمارستان مراجعه کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر بابیان اینکه با توجه به کمبود شدید دندان‌پزشک در کشور و استان هنوز طرحی در این رابطه به شهرستان پلدختر اختصاص نیافته که در صورت حل این مشکل دندان‌پزشک به مرکز معمولان برای خدمت اعزام خواهد شد افزود: وجود سونوگرافی و رادیولوژی با پزشک متخصص رابطه مستقیم دارد که این خدمات برای مراکزی نظیر معمولان ازلحاظ ساختار سازمان و اجرایی تعریف‌نشده و توجیه اجرایی ندارد.

کرم وند افزود: طبق قانون هر مرکز یک دستگاه آمبولانس باید داشته باشد که در حال حاضر مرکز معمولان دارای یک دستگاه آمبولانس با تکنیسین، امکانات و تجهیزات به‌صورت شبانه‌روزی بوده و مشکل حادی در این رابطه در مرکز وجود ندارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: بر اساس تصمیمات متمرکز دانشگاه و سیاست‌های جاری داروخانه‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی به بخش خصوصی واگذارشده و در حال حاضر نیازی به وجود داروخانه دولتی در این مرکز نیست.

کد N976520

وبگردی