آفتاب
/مجمع عمومی سازمان ملل/

سرکیسیان: تنش‌ها با جمهوری آذربایجان همچنان پابرجاست

سرکیسیان: تنش‌ها با جمهوری آذربایجان همچنان پابرجاست

رییس جمهوری ارمنستان در جمع رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، راه حل صلح آمیز برای منطقه ناگورنو-قره‌باغ همچنان مشکل اصلی در قفقاز جنوبی محسوب می‌شود و عامل اصلی تنش‌های فزاینده میان ارمنستان با جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل،‌ "سرژ سرکیسیان"، رییس جمهوری ارمنستان گفت:‌ باید به این مساله اشاره کنم که سیاست خصمانه دولت جمهوری آذربایجان باعث نبود یک پیشرفت معنادار در مذاکرات به منظور حل مناقشات بر سر منطقه قره باغ شده است. اوضاع باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است.

منطقه خودمختار ناگورنو- قره باغ از زمان استقلال جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال 1991،‌مرکز مناقشات میان باکو و ایروان بوده است.

رییس جمهوری ارمنستان ادامه داد: درست چند روز قبل سه زن از ارمنستان به واسطه بمباران نیروهای جمهوری آذربایجانی کشته شدند. کاملا مشخص است که رهبری دولت باکو هم حس انسانیت و هم هنجارهای بشری را از دست داده است.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که جمهوری آذربایجان پنج بیانیه مشترک از سوی آمریکا، ‌روسیه و فرانسه و همچنین تلاش های سازمان امنیت و همکاری اروپا را زیر پا گذاشته است. با تداوم این سیاست خصمانه هیچ راهی برای ایروان نمی ماند جز آنکه از راه های قانونی و مشروع حق خود را مطالبه کند و به ابقای امنیت و صلح در منطقه بپردازد.

رییس جمهوری ارمنستان همچنین در ادامه صبحت هایش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:‌ من از مقام های دولت های اتریش، بولیوی،‌ برزیل، شیلی، لوگزامبورگ و هلند بابت به رسمیت شناخته شدن نسل کشی 1915 ارامنه توسط ترک های عثمانی تشکر می کنم.

وی درباره اوضاع در خاورمیانه نیز سخن گفت: جامعه بین الملل در حال حاضر شاهد اقدامات وحشیانه در خاورمیانه است و ارمنستان هم از این رخدادها بی تاثیر نبوده است. جامعه ارامنه سوریه بابت جنگ داخلی در این کشور به شدت آسیب دیده است. ما تلاش می کنیم تا به بهترین شکل ممکن به آوارگان کمک کنیم. تاکنون بیش از 16 هزار آواره از سوریه در ارمنستان به سر می برند. به همین دلیل،‌ ارمنستان نخستین کشور دراروپاست که این آوارگان را پذیرفته است.

انتهای پیام

کد N976484

وبگردی