آفتاب
/مجمع عمومی سازمان ملل/

نخست‌وزیر تایلند به دنبال کرسی غیر دائم در شورای امنیت

نخست‌وزیر تایلند به دنبال کرسی غیر دائم در شورای امنیت

نخست‌وزیر و رهبر خونتای تایلند در مجمع عمومی درباره توسعه پایدار 2030 و17 هدف توسعه و نیز درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تلاش بانکوک برای کسب کرسی غیر دائم در شورای امنیت سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل، ژنرال پرایوث چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند تاکید کرد: اجرای موفقیت‌آمیز دستورکار توسعه پایدار به رهبری مشترک و تلاش‌های جامع تمام بخش‌ها نیاز دارد و در وهله نخست این تغییرات باید از داخل انجام شود.

پرایوث چان اوچا در مه 2014 قدرت را تصاحب کرد و آنگونه که خود می‌گوید، کشور آشوب‌زده تایلند را نجات داد و شادی را به مردم باز گرداند. اما رد شدن پیش‌نویس قانون اساسی در ماه جاری به طولانی شدن حکومت نظامی وی انجامیده و تردیدهایی را درباره حساسیت ادعایی این رئیس سابق ارتش برای "ماندن در راس قدرت" ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، این امر بیش از آنکه قدرت پرایوث را تحکیم کند، می‌تواند آن را فرسایش دهد و این در حالی است که نارضایتی مردمی از خونتا که آزادی‌های ابتدایی را محدود کرده و از تقویت اقتصاد باز مانده، افزایش یافته است.

پرایوث که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، بقایای دولت منتخب یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند را چند هفته پس از آنکه وی از سوی دادگاه برکنار شد، سرنگون کرد. این کودتا به ماه‌ها اعتراضات خشن خیابانی پایان داد. وی حکومت نظامی اعمال کرد و مخالفان سیاسی را ترساند و مرمت آنچه که "سیستم دموکراتیک ناقص" می‌خواند، آغاز کرد. ماه آوریل منع آمد و شد با تدابیر امنیتی گسترده جایگزین شد که به گفته سیاستمداران، نخبگان و ناظران حقوق بشری اختیارات غیر قابل نظارتی را به پرایوث می‌دهد.

با وجود تحولات داخلی شدید در تایلند که با اعتراضات جامعه بین‌الملل انجام شد اما پرایوث ترجیح داد تا بیشتر درباره تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی و تحقق اهداف توسعه هزاره سخن بگوید. وی همچنین از طرح بانکوک برای تصدی کرسی غیر دائم شورای امنیت برای سال‌های 2017 – 2018 خبر داد. به گفته وی، تایلند می‌تواند همانند پلی میان اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند.

رهبر نظامی تایلند همچنین با اشاره به مساله قاچاق انسان گفت که دولت تایلند حل این مساله را در اولویت قرار داده است.

انتهای پیام

کد N976457

وبگردی