آفتاب
زاکانی در جمع خبرنگاران:

نشست امروز کمیسیون برجام با لاریجانی/ گزارش، یکشنبه قرائت می‌شود

نشست امروز کمیسیون برجام با لاریجانی/ گزارش، یکشنبه قرائت می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ از نشست امروز هیات رئیسه این کمیسیون با رئیس مجلس خبر داد و گفت: گزارش نهایی بررسی برجام، یکشنبه در صحن قرائت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بررسی و تدوین گزارش برجام در کمیسیون ویژه برجام، اظهار داشت: گزارش بررسی برجام دیروز تمام شد و تدوین و ویراستاری و کارهایی که لازم است بر روی گزارش انجام شود تا کمیسیون نظر نهایی را بدهد، الان در دست انجام است.

وی افزود: طبق قراری که امروز با آقای لاریجانی گذاشتیم،  بنا شد که تا روز شنبه گزارش را تحویل هیات رئیسه مجلس بدهیم و در روز یکشنبه صبح گزارش در صحن مجلس قرائت شده و دیگر اقداماتی که لازم است، انجام شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس همچنین درباره محتوای گزارش تهیه شده، گفت: این گزارش یک مقدمه دارد و در بخش‌های مختلفی از جمله سرفصل حقوقی، تحریم‌ها و اقتصادی، دفاعی و امنیتی، هسته‌ای و تخصصی و تحقیق و توسعه و فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تهیه شده و در نهایت پیشنهادات کمیسیون به نمایندگان آمده است؛ این گزارش هم حاوی نکات مثبت موجود در برنامه جامع اقدام مشترک و هم دربرگیرنده نکاتی که احساس می‌شد به عنوان نقطه ضعف یا نقص وجود دارد، می‌شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: چارچوب گزارش بر این اساس تدوین شده و امیدواریم در جلسه نهایی کمیسیون ویژه برجام که این چارچوب مجددا مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد، بتوانیم تا شنبه گزارش را تحویل هیات رئیسه بدهیم.

وی تصریح کرد: بنای ما این بود که امروز گزارش را تحویل هیات رئیسه مجلس بدهیم و کل برنامه‌ریزی بر این بود که این اقدام امروز انجام شود؛ اما با توجه به اینکه برخی اسناد و مدارک درخواستی کمیسیون به دست ما نرسید و ما نیز همین موضوع را در گزارش قید کرده‌ایم، این کار به یکشنبه موکول شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره سرانجام ارائه برخی اسناد درخواستی توسط این کمیسیون از وزارت امور خارجه، تصریح کرد: این مسائل همگی در گزارشی که تدوین خواهد شد، به طور کامل توضیح داده می‌شود.

تأکید لاریجانی بر همکاری دو فراکسیون مجلس برای تهیه طرح هسته ای، پس از ارائه گزارش برجام

زاکانی همچنین درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس که گفته بود لغزش‌های برجام باید گرفته شود، اظهار داشت: بحثی که آقای لاریجانی دارند ناظر به طرحی است که باید در مجلس مطرح شود و این یک موضوع مجزاست؛ چون ما در گزارشی که ارائه می‌دهیم، نمی‌توانیم طرح هم ارائه بدهیم و فقط می‌توانیم پیشنهاداتی را در قالب گزارش تقدیم مجلس کنیم، اما مابه‌ازای این پیشنهادات یا نکات دیگری که به ذهن طراحان طرح موردنظر مجلس می‌رسد، این کار با تشریک مساعی اتفاق خواهد افتاد تا با همفکری، یک طرح جامع در صحن داشته باشیم و این کار نیز به صورت مقدماتی توسط دو فراکسیون اصلی مجلس در دست انجام است تا با تفاهم یک طرح را آماده کنیم.

وی درباره نظر رئیس مجلس نسبت به شیوه تدوین طرح مدنظر نمایندگان پس از ارائه گزارش کمیسیون برجام، خاطرنشان کرد: ایشان کلیت و مقدماتی را که درباره طرح وجود دارد، در دست بررسی دارند که این از طریق فراکسیون‌ها دنبال شود و یک اجماع در مجلس ایجاد شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین در پاسخ به سئوالی درباره میزان همکاری دستگاهها با این کمیسیون در جریان بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد: بخشی از آنها خیلی خوب همکاری کردند، اما بخشی دیگر این‌طور نبود؛ حالا یا اسناد موردنظر ما را نداشتند یا اینکه همکاری خوبی نکردند.

زاکانی همچنین درباره محتوای طرحی که قرار است پس از گزارش برجام به صحن بیاید، گفت: وظیفه من ارائه گزارش است و الان نمی‌توانم درباره طرح صحبت کنم؛ ان‌شاء‌الله زمانی که طرح به صحن آمد، اگر بودم حرفهایم را خواهم زد.

وی درباره زمان آخرین جلسه کمیسیون برجام نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آخرین مراحل تدوین گزارش را در دستور کار داریم، احتمالا همین امروز یا حداکثر فردا کار تمام می‌شود.

اتفاقی خواندن دست دادن ظریف و اوباما «شوخی دیپلماتیک» است/ امیدوارم متنبه شوند

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره ارزیابی وی از دست دادن ظریف و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: به نظرم این یکی از خطاهای بسیار بزرگ بود و چیزی را که آمریکاییها سالیان سال انتظار آن را داشتند و دنبال می‌کردند که به نوعی به حداقل‌هایی کمتر از این قانع باشند، انجام شد؛‌ اینها مسیری را که برای عادی‌سازی طی می‌کنند، توأم با یک اشتباه بزرگ همراه کرده‌اند که این اشتباه دو سال پیش تکرار شد و امسال نیز به نوع دیگری تکرار صورت گرفت.

زاکانی گفت: امیدوارم متنبه شوند و این کار را نکنند و این‌طور با عزت و منزلت ایران اسلامی و سرمایه بزرگی که طی این ۳۷ سال کسب شده و در اذهان جهانیان و مسلمین یک جایگاه رفیع برای انقلاب ایجاد کرده، خدشه‌ای وارد نکنند.

وی افزود: این کارها نکته مثبتی ندارد و باعث می‌شود داشته‌هایمان را هم از دست بدهیم و این هم که بهانه می‌آورند که این رویداد اتفاقی و تصادفی بوده است، بیشتر یک شوخی دیپلماتیک است و ما امیدواریم که متنبه شوند و راه خود را از مسیر جامعه و ملت جدا نکنند.

 

 

کد N976407

وبگردی