آفتاب
یوسفیان‌ملا:

ایران منتظر تصمیم کشورهای مسلمان برای اداره مراسم حج است

ایران منتظر تصمیم کشورهای مسلمان برای اداره مراسم حج است

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: منتظریم تا کشورهای مسلمان با عرق ملی و برای حفظ نوامیس و شهروندان خود در مراسم حج برنامه‌ای ارایه کنند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران گفت: حادثه منا و دیگر حوادث واقع شده در عربستان در روزهای اخیر برای همه جهانیان ناگوار و هرکس که دارای وجدان انسانی است دردناک بود.

وی وقوع اینگونه حوادث در مراسم حج را ناشی از بی‌توجهی کارگزاران و برگزار کنندگان مراسم حج دانست و افزود: اگر در 50 سال اخیر کاووشی داشته باشیم پی می‌بریم که دولت عربستان همیشه درباره مدیریت حج و تامین امنیت حجاج نارسایی‌های زیادی داشته و هر ساله شاهد مشکلات عمدی یا غیر عمدی در حج بودیم.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های 1366 در مراسم حج به صورت عمدی 400 نفر از حجاج ایرانی به خاک و خون کشیده شدند، تصریح کرد: حکام عرب مردمی رشد یافته از بین مردم نیستند آنها فرزندان آل سعود و رشد یافته در کاخ‌های اروپا و انگلیس و سواحل دریا هستند و افرادی هستند که در ناز نعمت پادشاهی را به ارث گرفتند.

وی افزود: حکام آل سعود سرمست باده پول و دلار، اهل خوشگذرانی‌اند و به هیچ چیز پایبند نیستند آنها معنای حج واقعی را نمی‌فهمند و گاها وقتی برای تظاهر با خدم و حشم در مراسم حضور پیدا می‌کنند از داخل خودرو میلیاردی خود چند سنگ به شیطان می‌زنند.

یوسفیان‌ملا اظهار کرد: با توجه به همه نارسایی‌ها و ضعف مدیریتی آنان در اداره کردن حجاج، مردم دنیا نمی‌تواند بپذیرند که به آن سرزمین خانواده خود راهی سرزمین وحی کنند ولی در بازگشت جنازه آنان را تحویل بگیرند و اینجاست که ضرورت دخالت کشورهای مسلمان در مدیریت و امنیت حجاج احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور افرادی از کشورهای مختلف برای تامین امنیت حجاج در عربستان به معنای دخالت رد کشور میزبان نیست، افزود: بیشترین کشته‌ها در وقایع اخیر مراسم حج از کشورهای پاکستان، سومالی، مصر، و ایران بوده و این کشورها باید برای حفظ جان هموطنشان در مدیریت مراسم نقش داشته باشند تا شاهد وقوع این حوادث تلخ نباشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه از این پس اعتمادی به اعزام حجاج نیست، افزود: ما منتظریم تا کشورهای مسلمان با عرق ملی و برای حفظ نوامیس و شهروندان خود در مراسم حج برنامه‌ای ارایه کنند.

انتهای پیام

کد N976359

وبگردی