آفتاب

درخواست دبیرکل سازمان ملل از طرفهای درگیر در سودان جنوبی

درخواست دبیرکل سازمان ملل از طرفهای درگیر در سودان جنوبی

دبیرکل سازمان ملل ضمن اعلام اینکه سودان جنوبی در مرحله‌ای حساس قرار دارد، از طرفهای درگیر خواست تا به توافق صلحی که ماه گذشته امضا شد متعهد باشند، عملیات نظامی را متوقف کنند و دولت انتقالی وحدت ملی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به سودان جنوبی در این باره گفت: جاده پیش رو سخت خواهد بود. من از امضاکنندگان توافق می‌خواهم تا به تعهدات خود احترام گذاشته و توافق را بدون هیچ تاخیری اجرا کنند. بازگشت به جنگ دیگر یک گزینه نیست.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به فرصت‌های جدید در سودان جنوبی گفت: اکنون شاهد لحظه‌ای حیاتی در تاریخ جوان‌ترین کشور جهان هستید.

این در حالی است که شرایط امنیتی در سودان جنوبی طی یک سال و نیم گذشته و از زمان درگیری‌های سیاسی بین سالواکر، رئیس جمهوری پیشین و ریک مجار معاون وی روز به روز بدتر شده است.

بان کی مون در ادامه اظهاراتش درباره درگیری‌ها این کشور عنوان کرد: این درگیری‌ها که در سال 2013 آغاز شد، تمام آرمان‌های مردم سودان جنوبی برای آینده‌ای روشن‌تر را از بین برد. این درگیری‌ها خوش‌بینی جامعه جهانی را نیز نابود کرد. در این درگیری‌ بی‌دلیل و بی‌نتیجه هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که ماه گذشته دو گروه توافق صلحی را امضا کردند، درهای جدیدی از فرصت‌ها در این کشور گشوده شد.

دبیرکل سازمان ملل از طرفهای درگیر خواست تا به سرعت تمام عملیات نظامی را متوقف کنند و دولت انتقالی وحدت ملی را تشکیل دهند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: رهبران سودان جنوبی این شانس را دارند تا اشتباهات عمیق خود را جبران و بر بهبود شرایط کسانی که به آنها اعتماد کرده‌اند تمرکز کند.

بان کی مون سپس بر ضرورت انجام اصلاحات در این کشور و بازسازی هویت ملی آن تاکید و اظهار کرد: سازمان ملل در کنار مردم سودان جنوبی می‌ایستد وآماده است برای استقرار توافق صلح کمک کند.

انتهای پیام

کد N976345

وبگردی