آفتاب

سوریه اعلام کرد: مسکو به‌درخواست دمشق در سوریه حضور دارد

سوریه اعلام کرد: مسکو به‌درخواست دمشق در سوریه حضور دارد

تسنیم نوشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه با اشاره به حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: روسیه بر اساس توافق‌های از قبل امضا شده نیروهای سوریه را به سلاح مجهز می‌کند.

سرلشکر «ابراهیم المحمود» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف جدید منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم گفت: تشکیل کمیته مشترک شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق و سوریه در چارچوب مقابله با تروریسم جا دارد.

ائتلاف (1+4) بُعد جدید همکاری منطقه‌ای


این مسئول سوری در مورد ارزیابی خود از ائتلاف جدید به‌نام (1+4) شامل روسیه، ایران، عراق و سوریه به‌اضافه حزب‌الله لبنان برای مبارزه با تروریسم در منطقه یادآور شد: اکنون کمیته مشترکی بین کشورهای مزبور تشکیل شده است که یکی از ابعاد همکاری مشترک بین آنان به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه همچنین اظهار داشت: اکنون روسیه، سوریه، ایران، عراق و حزب‌الله در خصوص هماهنگی اطلاعاتی و هوایی برای چگونگی حمله به گروههای تکفیری با یکدیگر همکاری واقعی دارند.

مسکو به‌درخواست دمشق در سوریه حضور دارد

المحمود در بخش دیگری از این مصاحبه درباره حضور روسیه در سوریه گفت: بُعد دیگر حضور قدرتمند نیروی دریایی روسیه در آبهای سوریه نمود یافته است، به‌اضافه اینکه روسیه بر اساس توافق‌های از قبل امضا شده نیروهای سوریه را به سلاح مجهز می‌کند.

المحمود در مورد ماهیت حمایت نظامی روسیه از سوریه و اینکه آیا این اقدام بر اساس منافع مسکو صورت گرفته است یا در چارچوب توافق برای حل بحران سوریه، تصریح کرد: روسیه مانند سایر کشورها از جمله آمریکا وارد سوریه نشد، بلکه ورود آن بر اساس هماهنگی و درخواست جمهوری عربی سوریه و مبتنی بر توافق‌نامه‌هایی است که از قبل بین دو کشور امضا شده بود.

وی افزود: به‌خلاف ادعای آمریکا و متحدانش در خصوص مبارزه با تروریسم، اکنون منافع سوریه، روسیه و نیز ایران و عراق در خصوص مبارزه جدی و مؤثر با تروریسم با هم تلاقی پیدا کرده است.

گروههای مسلح در تیررس حملات روسیه

این مسئول سوری در مورد ماهیت گروههای تروریستی که در چارچوب ائتلاف اعلام شده (1+4) هدف حملات مسکو قرار می‌گیرند، گفت: از نظر من روسیه اکثر گروههای مسلح موجود در خاک سوریه را هدف حمله قرار می‌دهد، زیرا هنگامی که آمریکا گروههای مسلح را آموزش داده و با مجهز کردن به سلاح راهی سوریه کرد، این گروهها سلاح‌های خود را در اختیار جبهه النصره قرار دادند، از همین رو ادعای آمریکا مبنی بر حضور «مخالفان میانه‌رو» عین دروغ و فریبکاری در قبال قانون بین الملل و همچنین ملت آمریکا است.

شدت منازعات منطقه‌ای تا رویارویی روسیه و آمریکا پیش نخواهد رفت

المحمود در مورد احتمال واکنش جدید آمریکا نسبت به حضور روسیه در خاک سوریه و حمایت تسلیحاتی از آن گفت: کشمکش موجود در منطقه شدت پیدا خواهد کرد اما رویارویی مستقیم بین آمریکا و روسیه رخ نخواهد داد.

وی در عین حال احتمال داد که جنگهای نیابتی در منطقه شعله‌ور شد به این معنی که این گروههای مسلح خواسته آمریکا و اسرائیل را به اجرا در می‌آورند و تمام اهداف مورد نظر اسرائیل را محقق ساخته‌اند زیرا نابودی ارتش لیبی، مصر، عراق، سوریه و تحریم ایران در نهایت به‌نفع رژیم صهیونیستی است.

اسرائیل در قبال اوضاع منطقه بی‌طرف نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه سپس درباره تجاوز اخیر اسرائیل به مناطقی در شهر «القنیطره» و واکنش روسیه به‌ویژه پس از سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به مسکو گفت: به هیچ وجه انتظار نمی‌رود که اسرائیل در قبال اوضاع جاری سوریه، عراق، مصر و لیبی بی‌طرف بماند، بلکه در واقع اوضاع جاری در این کشورها به‌معنی تحقق منافع اسرائیل است.

وی در مورد حمله اسرائیل به برخی مواضع در سوریه و اینکه آیا روسیه واکنش نشان خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: می‌توان به‌طور خلاصه از دیدار پوتین و نتانیاهو در مسکو این‌گونه نتیجه گرفت که پوتین اظهار داشت: ما به جمهوری عربی سوریه در مبارزه با تروریسم کمک خواهیم کرد.

اسرائیل نمی‌تواند از خط قرمزهای ترسیم‌شده عبور کند


المحمود تأکید کرد: به هر حال در زمانی کوتاه پایگاههای روسیه که چه‌بسا شامل ضدهوایی است، در سوریه مستقر شده و احتمال دارد مسکو در واکنش به اقدامات اسرائیل موازین قدرت را تغییر دهد و به این ترتیب به‌طور کلی نمی‌توانیم بگوییم که نوعی دشمنی روسی ــ اسرائیلی یا دشمنی چینی ــ اسرائیلی در جریان است اما خط قرمزهایی است که این رژیم اجازه ندارد از آن عبور کند.

حضور ملموس چین در سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه در مورد اخبار مربوط به حمایت نظامی چین از سوریه اعلام کرد که چین در سوریه حضور ملموس و روشنی دارد که یکی از نمونه‌های آن استفاده از حق وتو در شورای امنیت در برابر پیشنهاد آمریکا علیه سوریه بود.

49261

کد N976235

وبگردی