آفتاب

چورکین: مقر سازمان ملل با فرمان اوباما اداره می‌شود

چورکین: مقر سازمان ملل با فرمان اوباما اداره می‌شود

سفیر روسیه در سازمان ملل با شکایت از حضور نمایندگان کوزوو در کنفرانس مقابله با تروریسم که آمریکا ترتیب داده بود، گفت: مقر سازمان ملل تحت فرمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه العربیه، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: مقامات کوزوو در کنار دیگر اعضای سازمان ملل در سالن نشسته بودند و طبیعتاً این مساله درست نیست، برگزاری چنین نشست‌هایی در مقر سازمان ملل به معنای آن است که آنها به این سازمان احترام نمی‌گذارند و این مساله سیستم و قوانین سازمان ملل را نقض کرده است.

روسیه که متحد نزدیک صربستان است، استقلال کوزوو را که در سال 2008 از صربستان جدا شد، به رسمیت نمی‌شناسد و از کشورهای جهان نیز دعوت کرد دولت پریشتینا را به رسمیت نشناسند.

بیش از 110 کشور استقلال کوزوو را که به تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی پیوسته‌، به رسمیت شناخته‌اند اما کوزوو تا زمانی که روسیه از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است و با عضویت این کشور مخالفت می‌کند، نمی‌تواند به سازمان ملل ملحق شود.

چورکین در واکنش به دعوت مقامات آمریکایی از هیات کوزوویی برای شرکت در این کنفرانس گفت: آنها نشان می‌دهند که در این ساختمان همه چیز تحت فرمان اوباماست.

کنفرانس مقابله با تروریسم که روز سه‌شنبه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد بر عملکرد ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا و مشکل پیوستن شبه‌نظامیان خارجی به صفوف گروه‌های افراطی و نیز مقابله با تندروها در کل جهان متمرکز بود.

دولت آمریکا که این کنفرانس را ترتیب داده بود از بیش از یکصد کشور از جمله روسیه برای مشارکت در آن دعوت کرده بود. روسیه نیز با وجود تاکید چورکین بر عدم رضایت مسکو از این اتفاق و اینکه این مساله به شدت تلاش‌های سازمان ملل را تضعیف می‌کند، در این کنفرانس شرکت و تاکید کرد سازمان ملل استراتژی خاص خود را برای مقابله با تروریسم دارد.

روسیه بارها به حملات هوایی آمریکا و دیگر کشورها در سوریه اعتراض کرده و این حملات را به دلیل آنکه مجوز رسمی از شورای امنیت ندارند، غیرقانونی دانسته است.

انتهای پیام

کد N976198

وبگردی