آفتاب
بر اساس تحقیق کنگره؛

آمریکا نمی‌تواند مانع پیوستن شهروندانش به گروه‌های افراطی شود

آمریکا نمی‌تواند مانع پیوستن شهروندانش به گروه‌های افراطی شود

براساس یک بررسی جدید توسط کنگره آمریکا مشخص شد که دولت واشنگتن به صورت گسترده در توقف بیش از 250 تن از شهروندانش که به کشورهای خارجی سفر کرده تا به گروه‌های افراطی بپیوندند، ناکام مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش تحقیقی از سوی کنگره آمریکا همچنین مشخص شد که ده‌ها تن از این افراد پس از بازگشت به آمریکا دستگیر نشده یا حتی تحت کنترل هم قرار نگرفته‌اند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امنیت کشور مجلس نمایندگان آمریکا پس از انتشار گزارش 65 صفحه‌ای درباره ناکامی دولت واشنگتن در توقف و کنترل شهروندان آمریکایی که به خارج سفر می‌کنند تا به گروه‌های تروریستی بپیوندند، گفت: این یافته‌ها جای نگرانی دارد. ما در توقف آمریکایی‌ها و جلوگیری از پیوستن آنها به این گروه‌ها ناکام مانده‌ایم.

در این گزارش آمده است که دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا استراتژی نامناسبی برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی دارد مبنی براینکه نمی‌تواند از خروج شهروندانش برای پیوستن به گروه‌های تروریستی ممانعت به عمل آورد، افرادی را که تلاش می‌کنند تا به حملات تروریستی در داخل کشور بپردازند، شناسایی کند یا با اقدامات برای نیرو گرفتن برای این گروه‌های تروریستی مقابله کند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: از میان صدها تن از آمریکایی‌هایی که تلاش کرده‌اند که تا به مناطق درگیر جنگ چون سوریه و عراق بروند، تنها چند مورد توسط مقام‌های آمریکایی شناسایی شده‌اند. صدها تن دیگر که به این مناطق سفر کرده‌اند، می‌خواهند به کشور بازگردند. البته چندین تن از افرادی که می‌خواستند در سال جاری میلادی به کشور بازگردند شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رییس کمیته امنیت کشور مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد، در موارد دیگر مقام‌های آمریکایی افرادی را تحت نظر دارند که از مناطق درگیر جنگ به کشور بازگشته‌اند.

جان کاتکو، جمهوری خواه آمریکایی و یکی از مولفان این گزارش گفت: رادیکالی شدن آمریکایی‌ها از طریق اینترنت مشکل بزرگی برای مجریان قانون و سایرین است که تلاش می‌کنند تا این افراد را رهگیری و با این اقدامات مقابله کنند چون سازمان‌های بین‌المللی تروریستی از طریق اینترنت به جذب شهروندان آمریکایی برای پیوستن به این سازمان‌ها می‌پردازند.

وی افزود: ‌کمیته امنیت کشور مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه پیش نویس چند مورد قانون برمبنای این گزارش تلاش می‌کند.

در ادامه این گزارش همچنین ذکر شده است، نگرانی اصلی مساله مسافرت ساکنان غرب اروپا به عراق یا سوریه است و همین افراد بعدا مجوز سفر به آمریکا را نیز دریافت می‌کنند بدون اینکه ویزا بگیرند. آمریکایی‌ها تنها تهدید برای کشور نیستند و اروپایی‌ها هم نوعی تهدید محسوب می‌شوند.

پس از انتشار گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که 10 تن و پنج گروه به عنوان تروریست‌های ویژه معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N976111

وبگردی