آفتاب
اندیشمند یمنی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

تلاش عربستان برای بازگرداندن نظام پادشاهی به جمهوری‌های عربی

تلاش عربستان برای بازگرداندن نظام پادشاهی به جمهوری‌های عربی

اندیشمند وفعال یمنی ضمن تاکید بر هراس عربستان از ایران، اعلام کرد ریاض همواره در حال تلاش برای برقراری نظام پادشاهی در کشورهای عربی به منظور جلوگیری از جنبش دموکراسی خواهی در کشور عربستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۱۷۰ روز از آغاز تجاوز عربستان به یمن می گذرد. با گذشت این ایام چند کشور عربی از جمله قطر، بحرین، مصر و همچنین امارات در قالب ائتلافی ضد یمن به سعودی ها پیوستند. در حالی این ائتلاف از حمایت از آنچه که دولت مشروع یمن می نامد، به عنوان دستاویزی برای حمله به این کشور که تاکنون منجر به شهادت و زخمی شدن هزاران غیر نظامی یمنی و نابودی بسیاری از زیر ساخت های این کشور شده، استفاده می کند که همواره با مانع تراشی در روند اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحرانی که در واقع خود آن را به وجود آورده در حال ادامه تخریب یمن و کشتار مردم است.

«طوفان قاطعیت» و «بازگشت امید» دو عنوان پر طمطراقی است که عربستان از ابتدا برای عملیات های خود در یمن برگزید، اما این تجاوز در حال تبدیل شدن به جنگی فرسایشی است و نتوانسته تا کنون هیچ یک از اهداف سعودی ها و همپیمانانشان را محقق کند. به کار گیری تسلیحات پیشرفته و حتی توسل به استفاده از تسلیحات ممنوعه به دست این ائتلاف نتوانسته مردم مبارز و انقلابی یمن را به زانو در آورد.

«عصام عماد» فعال و اندیشمند یمنی ضمن بررسی ابعاد جنگ یمن به خبرنگار مهر گفت: عربستان سعودی امروز نتوانسته خود را با وضعیت موجود در جهان به طور کل و در جهان عرب و خاورمیانه به طور خاص، منطبق کند و هنوز فهم درستی از وضعیت موجود به دست نیاورده است. در واقع امروز انقلاب و تحول رسانه ای در جهان به وجود آمده است که این تحول در کشورهای منطقه از جمله یمن، تونس، مصر و .... تاثیر گذاتشه است.

آگاهی عموم ملت ها در منطقه و درکشورهای عربی و اسلامی بالا رفته  است اما عربستان هنوز نتوانسته با این واقعیت کنار بیاید و هنوز با تفکرات کلاسیک به پیش می رود وی افزود: آگاهی عموم ملت ها در منطقه و در کشورهای عربی و اسلامی بالا رفته است اما عربستان هنوز نتوانسته با این واقعیت کنار بیاید و هنوز با تفکرات کلاسیک به پیش می رود. در واقع مسئله ای که ما طی سال های اخیر در میان کشور های عربی شاهد آن بودیم ظهور تحول آزادی خواهی در میان این کشورها بود.

عصام عماد در این خصوص گفت: کشورهای عربی در ۱۰۰ سال اخیر شاهد استبداد بودند. مردم در این کشورها تحت سلطه رهبران سیاسی و اختناق در جامعه بودند. برخی رهبران عربی علیه مخالفان خود دست به کشتار گسترده ای زدند، اما تحول رسانه ای در جهان به مردم کمک کرد؛ در واقع با مشاهده اختناق سیاسی موجود در فضای کشورهای عربی خبرنگاران، اساتید دانشگاه و علمای دینی و بطن جامعه و اقشار مختلف مردم  تحرکاتی را علیه استبدادها آغاز کردند و تفکر انقلابی در میان مردم این کشورها ریشه دوانید.

این اندیشمند یمنی افزود: یکی از علل خیزش مردمی در این کشورها اقدام رؤسای جمهور آنها برای تعیین فرزندانشان به عنوان جانشین خود بود. «حسنی مبارک» در مصر «زین العابدین بن علی» در تونس و برخی دیگر پسران خود را برای جانشینی معرفی کردند؛ مسئله ای که در کشورهای دموکراتیک امری غیر قابل قبول است. برای انتقال نظام پادشاهی به نظام دموکراتیک هزاران نفر کشته شدند و اکنون در این کشور ها مردم تغییر اوضاع به آن سمت و سو را بر نمی تابند. بر اساس قوانین معمول دموکراتیک، هر رئیس جمهور بیشتر از ۸ سال نمی تواند در راس قدرت بماند ولی حسنی مبارک ۳۰ سال در راس قدرت ماند؛ زین العابدین بن علی ۳۰ سال ماند. این امر در کشورهای پادشاهی معمول و مرسوم است اما در کشورهای جمهوری نه.

یکی از سیاست های عربستان سعودی این است که تلاش می کند حکومت های پادشاهی را به همسایگان خود برگرداند، چرا که وجود حاکمیت جمهوری در همسایگی سعودی ها، خطری بزرگ برای خاندان آل سعود محسوب می شود وی تصریح کرد: یکی از سیاست های عربستان سعودی این است که تلاش می کند حکومت های پادشاهی را به نظامهای سیاسی کشورهای همسایه خود برگرداند، چرا که وجود حاکمیت دموراتیک در همسایگی سعودی ها، خطری بزرگ برای خاندان آل سعود محسوب می شود.

عصام عماد تاکید کرد: یکی از دلایل مخالفت عربستان با عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس نیز همین امر است و هرگز اجازه تحقق این امر را نخواهد داد، چرا که امکان نشو و نمای تحرکات دموکراسی خواهانه در داخل مرزهای عربستان تشدید شده و موجودیت آل سعود زیر سؤال خواهد رفت.

وی افزود: در حال حاضر ۲۲ کشور عربی وجود دارد که به غیر از مراکش و کویت، اغلب آنها جمهوری هستند، به همین علت هم عربستان با مغرب برای پیوستن به شورای امنیت مخالفتی ندارد اما با عضویت الجزایر مخالف است چرا که الجزایر یک کشور جمهوری و دموکراتیک است.

عصام عماد افزود: در واقع سعودی ها از کشورهای دموکراتیک در منطقه هراس دارند و جمهوری اسلامی ایران یکی از منابع اصلی هراس آنها در منطقه است. ایران بزرگترین کشور دموکراتیک در منطقه است که دوره حضور رئیس جمهور در راس قدرت ۴ ساله است. اما در کشورهای پادشاهی همسایه ایران، دوران حکومت ۴۰ ساله است نه چهار ساله.

وی تصریح کرد: عربستان در حال حاضر، در این جنگ شکست خورده است. «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف ضد یمن در آغاز جنگ مدعی شد که این ائتلاف ظرف ۱۵ دقیقه می تواند اهداف مورد نظر خود را محقق کند و حالا با گذشت بیش از ۱۷۰ روز از آغاز جنگ می بینیم که هیچکدام از اهداف نهان و آشکار سعودی ها در این جنگ محقق نشد.

 

عصام عماد گفت: سعودی ها در آغاز این جنگ تاکید کردند که قصد دارند قدرت انصارالله یمن را در این کشور از بین ببرند و این در حالی است که با گذشت ۶ ماه نه تنها قدرت انصارالله از بین نرفته، بلکه قدرت آنها نیز چندین برابر شده است. چنانکه در آغاز این تجاوز انصارالله در قسمت هایی از صعده، صنعا و عمران بودند اما الان نیروهای مردمی در بخش های عمده یمن حضور دارند.

عصام عماد افزود: تنها توانایی عربستان در چنین مسائلی اعزام تروریست به کشور ها است و نمی تواند در زمینه سیاسی قدمی از پیش برداشته و اقدام مثبتی در این زمینه انجام دهد. آمریکا نیز به خوبی می داند که برای تخریب و نابودی هر کشوری باید از عربستان استفاده کند. اما ایران و همپیمانان آن در منطقه بر عکس سعودی ها هنر سازندگی و دیپلماسی دارند و این امر برای غرب و آمریکا نیز به خوبی روشن شده است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص پایان بحران و جنگ در یمن تاکید کرد: عربستان در سوریه و لبنان شکست خورد و در یمن نیز قطعا شکست می خورد. چنانکه طی شش ماه گذشته هیچ دستاوردی به غیر از تخریب یمن و کشتار هزاران شهروند یمنی به دست نیاورده و این جنگ هزینه های سنگینی برای سعودی ها به بار آورده است.

گفتگو: فاطمه درخشان

کد N976031

وبگردی