آفتاب

قاضی آمریکایی شکایت از عربستان درباره حادثه ۱۱سپتامبر را ملغی کرد

قاضی آمریکایی شکایت از عربستان درباره حادثه ۱۱سپتامبر را ملغی کرد

یک قاضی آمریکایی شکایت خانواده های قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را از عربستان سعودی به دلیل نقش این کشور در حمایت از عوامل حملات ملغی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «جرج دنیلز» قاضی شهر منهتن در نیویورک شکایت خانواده های قربانیان حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر از عربستان را ملغی کرد. 

وی دلیل این اقدام خود را مناسب نبودن ادله و شواهد ارائه شده از سوی خانواده های قربانیان در خصوص شکایت خود اعلام کرد. 

در حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ چند تروریست که گفته می شود از اعضای القاعده بوده و از سوی عربستان حمایت می شدند با ربودن چند هواپیمای مسافری در آمریکا اقدام به کوبیدن آنها به ساختمان های مهم از جمله برج های دوقلوی تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون کردند که در نتیجه آن حدود سه هزار نفر کشته شدند. 

تا کنون فرضیه های مختلفی در مورد عوامل و افراد دخیل در این حملات منتشر شده اما آنچه ثابت شده نقش عربستان سعودی در این حملات است اما منافع آمریکا در این کشور موجب شده تا صاحبان قدرت در ایالات متحده اجازه ندهند هیچگونه اقدامی علیه ریاض در این خصوص انجام شود و حتی بخش های مربوط به عربستان نیز در گزارشی که توسط کنگره آمریکا و حتی سازمان سیا در خصوص حملات ۱۱ سپتامبر تهیه شده حذف گردیده و کاخ سفید این بخش از گزارش را محرمانه اعلام کرده است. 

در همین رابطه  آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اسنادی که چندی قبل درباره حملات ۱۱سپتامبر منتشر کرده، تقریباً تمامی بخش‌های مربوط به نقش احتمالی عربستان را مخدوش کرده بود.

گزارش ۴۹۵ صفحه‌ای سیا که حاوی پرونده‌های بسیار محرمانه درباره ارتباط ریاض با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود، عصر جمعه منتشر شد. یک بخش ۳۰ صفحه‌ای با عنوان «موارد مربوط به عربستان سعودی» شامل قسمت‌های «پیامدها» و «مسئولیت پذیری» تقریباً به طور کامل مخدوش شده بود به جز سه پاراگراف.

در پی انتشار گزارش کمیسیون حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۴، سازمان جاسوسی سیا اداره بازرسی کل خود را به انجام تحقیق درباره این حملات موظف کرد. عده کثیری معتقد بودند انتشار این گزارش سوال‌های باقیمانده درباره ارتباط عربستان با این حملات را مشخص می‌کند. از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشتند، ۱۵ تن از اتباع عربستان بودند.

با این وجود، ادعاهای مطرح شده در این اسناد حاکی از آن است که بازرسان سیا هیچ مدرکی دال بر اینکه عربستان «از روی میل» به این حملات کمک کرده باشد، نیافتند.

در این گزارش آمده است: «این تیم هیچ مدرکی دال بر اینکه دولت عربستان آگاهانه و مشتاقانه از تروریست‌های القاعده پشتیبانی کرده باشد، پیدا نکردند.»

کد N975973

وبگردی