آفتاب
در ادامه اجرای طرح تحول بهداشت؛

تغذیه‌ ایرانیان حاشیه‌نشین و روستایی غربال می‌شود

تغذیه‌ ایرانیان حاشیه‌نشین و روستایی غربال می‌شود

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت غربالگری تغذیه ساکنان حاشیه شهرها و روستاها در قالب طرح تحول بهداشت خبر داد.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برنامه اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرها گفت: در طرح تحول نظام سلامت در بحث برنامه‌های خدمات تغذیه‌ای تحولی اتفاق افتاده است. در مراکز جامع خدمات سلامت کارشناسان تغذیه به کارگرفته شده‌اند و خدمات آموزش و مشاوره تغذیه و ارائه رژیم غذایی برای بیمارانی که از طریق پایگاه‌های سلامت ارجاع داده می‌شوند، ارائه می‌شود. مشاوره‌ها و خدمات لازم به مبتلایان بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، اضافه وزن و چاقی، قلبی –عروقی، فشارخون و چربی خون بالا نیز به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: با ورود کارشناس تغذیه در شبکه‌های بهداشتی درمانی، تحولی دراین زمینه اتفاق می‌افتد. دانشگاه‌ها برای حاشیه شهرها و شهرهای بالای 50 هزار نفر کارشناسان تغذیه استخدام می‌کنند. در کارگاه‌های آموزشی برای این کارشناسان بسته‌های خدمتی تهیه شده است. قرار است بعد از گذراندن یک دوره هفت تا 10 روزه در این مراکز شروع به کار کنند.

عبداللهی درباره نتیجه این غربالگری‌ها گفت: این مراکز آمار غربالگری‌ها را در قالب پرونده الکترونیک سلامت که به زودی در اختیار کل کشور قرار داده می‌شود، تنظیم می‌کنند. دراین صورت به طور آنلاین می‌شود به تمام وضعیت فرد دسترسی وجود خواهد داشت.

وی همچنین شایع‌ترین مشکل 50 درصد از افرادی که برای دریافت خدمت مراجعه می‌کنند را چاقی و اضافه وزن اعلام کرد و ادامه داد: گزارش‌هایی که تاکنون از این مراکز رسیده، نشان می‌دهد شایع‌ترین مشکل در افرادی که برای دریافت خدمت مراجعه می‌کنند، بحث اضافه وزن و چاقی است. بر اساس فرم‌های غربالگری که تنظیم شده است، الگوی غذایی، قد و وزن و BMI آنها ارزیابی می‌شود. مشکل 50 درصد کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند اضافه وزن و چاقی است که اگر بیمار باشند اول به پزشک و بعد کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شوند و اگر نباشند مستقیم به کارشناس تغذیه می‌روند.

انتهای پیام

کد N975882

وبگردی