آفتاب

استعفای مشاور ارشد پنتاگون در میانه مذاکرات صلح اوکراین

استعفای مشاور ارشد پنتاگون در میانه مذاکرات صلح اوکراین

مشاور ارشد پنتاگون در امور روسیه که طی سه دوره وزرای دفاع آمریکا در این پست فعالیت کرده، ماه آینده از پست خود کناره گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، مقام ارشد پنتاگون در امور روسیه و اوکراین استعفا داد. این در حالی است که آمریکا در حال بررسی وضعیت مذاکرات صلح بین اوکراین و جدایی طلبان و مذاکره با روسیه در مورد بحران اوکراین و سوریه به سر می برد.

«اولین فارکاس» معاون وزیر دفاه در امور روسیه، اوکراین و منطقه اروپا-آسیا بعد از پنج سال ماه آینده پست خود را ترک خواهد کرد. وی در دوران ریاست سه وزیر دفاع آمریکایی در پست مشاور در امور روسیه فعالیت کرده است و در بحران اوکراین به مقامات آمریکایی کمک ۲۴۴ میلیون دلاری به اوکراین را پیشنهاد کرده بود.

از پیشنهادهای دیگر فارکاس به وزرای دفاع، عضویت مونتنگرو به ناتو و افزایش همکاری های نظامی با گرجستان در مقابل تهدیدهای روسیه بود. «اشتون کارتر» وزیر دفاع اوباما به کمک نظامی به اوکراین اعتقاد دارد در حالیکه اوباما کمک نظامی به اوکراین در مقابل روسیه را موجب افزایش بحران در منطقه می داند.

تا کنون آمریکا در بحران اوکراین تنها به ارسال تجهیزات نظامی فرعی بسنده کرده ولی از تجهیز ارتش اوکراین با سلاح های نظامی پیشرفته خودداری کرده است. دولت اوباما در مورد حضور نظامی روسیه در خاک سوریه نیز محتاطانه عمل کرده است و واکنش خاصی در این مورد از سوی اوباما نشان داده نشده است. اوباما در حاشیه مجمع سازمان ملل در دیدار با پوتین هدف اصلی این کشور از حضور در روسیه را جویا شد.

سال گذشته فارکاس در بحران اوکراین روسیه را به نقض آشکار قوانین بین الملل متهم کرده بود و خواستار برخورد جدی آمریکا با این مشکل شده بود. وی خطاب به مقامات پنتاگون الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را موجب ایجاد بحران در اوکراین دانست و خواستار واکنش سریع آمریکا و کشورهای متحد اروپایی شد.

کد N975860

وبگردی