آفتاب

اوباما با کاسترو دیدار کرد

اوباما با کاسترو دیدار کرد

رؤسای جمهور آمریکا و کوبا امروز و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و درباره موضوعاتی از قبیل رفع تحریم های کوبا و حقوق بشر به مذاکره و گفتگو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تلگراف، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «رائول کاسترو» امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردند.

طرفین در این دیدار از کنگره خواستند تا تحریم های اعمال شده علیه کوبا برداشته شود.

دیلی تلگراف در ادامه از تداوم اختلاف ها میان دو رئیس جمهور در حوزه هایی از قبیل حقوق بشر و ادامه حضور تفنگداران دریایی آمریکا در زندان گوانتانامو خبر داد.

این دیدار، اولین دیدار دو رئیس جمهور پس از آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی سفارت خانه های آن ها در پایتخت های یکدیگر انجام شده است.

گفتنی است، جمعه ۲۳ مرداد، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان اولین وزیر امور خارجه آمریکا در ۷۰ سال اخیر به کوبا سفر کرد و سفارت ایالات متحده در هاوانا را به طور رسمی بازگشایی کرد. سفارت آمریکا در هاوانا در همان محل قدیمی خود قرار دارد. این محل از سوم ژانویه ۱۹۶۱ یعنی زمان قطع روابط آمریکا با کوبا، تا کنون تعطیل بوده است.

در همین راستا، جمعه ۲۷ تیر ماه ماه امسال نیز، کوبا بعد از ۵۴ سال روابط سیاسی خود را با آمریکا از سر گرفت و در اقدامی «خوزه کاباناس» دیپلمات قدیمی خود را به عنوان اولین سفیر در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

مراسم پذیرش اعتبارنامه سفیر کوبا در آمریکا نیز در کنار ۱۶ کشور دیگر برگزار شده بود که همگی در سالن اصلی کاخ سفید اعتبارنامه های خود را به اوباما تحویل دادند. کابانا و اوباما بعد از مراسم، طی نشستی درباره مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.

کابانا گفته بود: بازگشایی سفارت کوبا در آمریکا اولین گام برای عادی سازی روابط سیاسی دو کشور محسوب می شود و باید در مراحل بعد روابط گسترش پیدا کند.
بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، ۶ ماه پس از آن صورت گرفت که «رائول کاسترو» رهبر کوبا و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کردند دو کشور روابط سیاسی خود را از سر می‌گیرند.

آمریکا و کوبا از سال ۱۹۶۱، دو سال بعد از پیروزی انقلاب کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» روابط سیاسی خود را قطع کرده بودند.

 

کد N975745

وبگردی