آفتاب

نیویورک تایمز: کرملین، کاخ سفید را غافلگیر کرد

نیویورک تایمز: کرملین، کاخ سفید را غافلگیر کرد

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، جمعه گذشته اعلام کرد که مسکو همراه با بغداد و تهران مرکز مشترک هماهنگی نظامی را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه روسی کمرسانت در تحلیلی به قلم اولگا کوزنتسوا، نقش روسیه در بحران سوریه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نویسنده این مقاله به انعکاس اهداف و برنامه های مسکو مبنی بر ایجاد مرکز هماهنگی مبارزه با داعش در خاورمیانه در رسانه‌های گروهی آمریکا پرداخته است.

در این مقاله آمده است: شبکه تلویزیونی فاکس نیوز که به حزب جمهوری خواه آمریکا نزدیک است، جمعه گذشته این اطلاعات را پخش کرده و اعلام نمود که مسکو همراه با بغداد و تهران مرکز مشترک هماهنگی نظامی را تشکیل می دهد. با این حال کرملین این اطلاعات را تکذیب کرد اما بعد از آن یک منبع نظامی - دیپلماتیک خبرگزاری تاس این خبر را تأیید نموده و تصریح کرد که در مرکز مورد نظر نمایندگان ستادهای کل فدراسیون روسیه، سوریه، ایران و عراق فعالیت خواهند کرد. هدف آنها جمع آوری و پردازش اطلاعات درباره اوضاع منطقه خاور میانه در راستای مقابله با داعش است.

فعالیت موفقیت آمیز این مرکز زمینه ساز ایجاد کمیته هماهنگی و طراحی عملیات نیروهای مسلح چهار کشور علیه داعش خواهد شد. از سویی ولادیمیر پوتین در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی آمریکا اظهار داشت که این برنامه ها را شخصاً با رئیس جمهور ترکیه، پادشاه اردن و پادشاه عربستان سعودی در میان گذاشته است.

با این حال نمایندگان ائتلاف آمریکایی تشکیل این مرکز در خاک عراق را کار درستی ندانستند به این دلیل که مقامات رسمی سوریه هم در فعالیت آن شرکت می کنند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نفوذ فزاینده نظامی و سیاسی روسیه در سوریه ایالات متحده را غافلگیر کرد. این روزنامه تأکید می کند که توافق درباره تبادل اطلاعات ویژه همانند اقدامات سابق روسیه نسبت به اعزام هواپیماهای جنگی و تانکها به پایگاه لاذقیه، با ایالات متحده از قبل هماهنگ نشده بود. به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی می دانستند که گروهی از افسران روس در بغداد به سر می برند ولی انعقاد موافقتنامه درباره تبادل اطلاعات ویژه باعث تعجب آنها شد.

5252

کد N975738

وبگردی