آفتاب

«کودک ایرانی در گذر تاریخ» در معرض دید قرار گرفت

«کودک ایرانی در گذر تاریخ» در معرض دید قرار گرفت

با افتتاح اولین همایش ملی کودکی در ایران که به‌مدت دو روز در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد بود، نمایشگاه عکس «کودک ایرانی در گذر تاریخ، دوره قاجار و پهلوی» شامل 110 عکس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، در افتتاحیه این نمایشگاه عکس، رضا فراستی - مدیر اطلاع‌رسانی موسسه تاریخ معاصر ایران - گفت: این عکس‌ها، عکس‌هایی بودند که ما با چنگ و دندان از کارخانه کاغذسازی بیرون کشیدیم. گروهی در مقطع زمانی خاص صرفا با نگاه سیاسی، بسیاری از عکس‌های آرشیوی را کنار گذاشته بودند و به اصطلاح آن‌ها را پوچ می‌خواندند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان، ما آن‌ها را مجاب کردیم که هیچ یک از کارهای آرشیوی پوچ نیستند. حالا خیلی از پوچ‌های آن زمان، در این نمایشگاه ارائه شده‌اند و ما این‌ها را سازمان‌دهی کرده‌ایم. در میان این عکس‌ها، تصویری از مستوفی‌الممالک نیز دیده می‌شود.

او با بیان این‌که اسناد مربوط به دوران کودکی تا بزرگسالی شخصیت‌های مهم باید توسط نرم‌افزاری حفظ شود، افزود: در حال حاضر ما بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی عکس را داریم و توانسته‌ایم عکس‌هایی از 150 سال پیش تا کنون را نگهداری کنیم، یعنی از زمانی که دوربین به ایران وارد شد.

مهندس مغازه - دبیر موسسه رحمان - نیز با تشکر از مسؤولان شش سازمان غیردولتی برای برپایی نخستین همایش ملی کودکی در ایران، گفت: تا کنون همکاری سازمان‌های غیردولتی عمدتا جنبه اجرایی داشته است. امیدواریم این همایش سنگ بنایی باشد تا این نهادها بتوانند در زمینه‌های علمی، فرهنگی و مطالعاتی مشارکت جدی‌تری داشته باشند و در همایش بعدی به جای شش سازمان غیردولتی، شاهد حضور گسترده‌تری باشیم.

نوش‌آفرین انصاری - دبیر شورای کتاب کودک - نیز در این مراسم اظهار کرد: آنچه در این نمایشگاه به منصه ظهور رسیده،‌ در حوزه محدودتری در سال 93 در حسینیه ارشاد در معرض دید عموم قرار گرفت؛ اما آن روز، امکانات محدودتر بود و بازدیدکنندگان کمتری توانستند از این عکس‌ها بهره بگیرند.

او افزود: امیدواریم با عزم ملی که از سوی سازمان‌های مختلف وجود دارد، موضوع کودکی و دوران کودکی به هفته ملی کودکی در ایران خلاصه نشود تا بتوانیم در نوع نگرش، تغییراتی ایجاد و با عمق بیشتری به کودکان، مسائل آن‌ها و دوران کودکی نگاه کنیم.

با افتتاح این نمایشگاه عکس، اولین همایش ملی کودکی در ایران به مدت دو روز در محل آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

انتهای پیام

کد N975417

وبگردی