آفتاب

اوضاع امنیتی افغانستان هر روز بدتر می‌شود

اوضاع امنیتی افغانستان هر روز بدتر می‌شود

در حالی که حضور و گسترش داعش در برخی شهرهای شمالی افغانستان نگرانی‌ها درباره کاهش امنیت در این کشور و نیز کشورهای همسایه را افزایش داده است، کارشناسان معتقدند پیشروی طالبان در شهر قندوز از بدتر شدن اوضاع امنیتی در آینده حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا) در ساعات پایانی عصر روز دوشنبه رسانه‌های افغان به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند که شهر قندوز مرکز ولایت قندوز در شمال‌ شرق افغانستان به دست طالبان افتاده است.

حمدالله دانشی، معاون والی قندوز روز دوشنبه اعلام کرد که حدود نصف شهر قندوز مرکز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است و نبرد کوچه به کوچه بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد.

اما ساعتی بعد از انتشار اخبار نگران‌کننده از قندوز سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که عملیات نیروهای امنیتی افغان برای بازپس‌گیری این شهر جریان دارد.

هم‌چنین مقامات وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی افغانستان در یک نشست مشترک خبری اعلام کردند که نیروهای کمکی به قندوز اعزام شده و انتظار می‌رود که دوشنبه شب یا سه‌شنبه این شهر از کنترل طالبان خارج شود.

مرادعلی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان گفته است، نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل احتمال تلفات غیرنظامی محتاطانه عمل کردند و طالبان در منازل و محلات مسکونی جابجا شده‌اند.

در همین رابطه رسانه‌های محلی در افغانستان روز سه‌ شنبه گزارش دادند که ناتو اعلام کرده که حملات هوایی خود را از صبح امروز علیه مواضع گروه طالبان در شهر قندوز در شمال افغانستان آغاز کرده است.

ناتو در سال 2014 به ماموریت نظامی خود در افغانستان به طور رسمی پایان داد، در عین حال هنوز حضور نظامی‌اش را در این کشور حفظ کرده است. ناتو اعلام کرده است که ماموریت نیروهای باقی‌مانده ناتو در افغانستان عمدتاً شامل کمک آموزشی و فنی به نیروهای مسلح افغانستان است.

به گزارش ایسنا‌، کارشناسان آگاه به تحولات افغانستان با توجه به تصرف بخش‌هایی از شهر قندوز تاکید دارند که این شهر با عملیات نیروهای امنیتی به زودی باز پس گرفته می‌شود.

این کارشناسان درباره هدف طالبان از این اقدام معتقدند، حضور غالب پشتون‌ها در شهر قندوز همواره وضعیت خاصی را برای طالبان فراهم می‌کند و در گذشته هم وقتی این شهر را تصرف کردند، جایگاه ویژه‌ای برای طالبان به وجود آورد.

آنها معتقدند طالبان در ماه‌ها و یکی دو سال اخیر با وجود آنکه شاهد تحولات داخلی به ویژه بحران رهبری بوده است، قوی‌تر شده و از این رو انتظار است اوضاع امنیتی افغانستان جدای از نقش و تاثیر داعش، آرام آرام متزلزل‌تر و بدتر شود اما این به معنای آن نیست که دولت این کشور سقوط خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N975345

وبگردی