آفتاب

توافق رهبران روسیه و ژاپن برای ادامه مذاکرات درخصوص مناقشات ارضی

توافق رهبران روسیه و ژاپن برای ادامه مذاکرات درخصوص مناقشات ارضی

نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور روسیه در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند تا مذاکرات به منظور دستیابی به یک راه‌حل قابل پذیرش برای دو طرف درخصوص مناقشه ارضی دو کشور بر سر چند جزیره که جلوی معاهده صلح میان آنها بعد از جنگ جهانی دوم را گرفت، ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری کیودو، یک مقام بلندپایه ژاپنی اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند تا مذاکرات دو کشور درخصوص مناقشه ارضی را در حاشیه کنفرانس‌های بین‌المللی ماه نوامبر نظیر نشست گروه 20 در ترکیه و نشست اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه در فیلیپین ادامه یابد.

به گفته معاون دبیر کابینه ژاپن، پوتین و آبه توافق کردند تا به بررسی «بهترین زمان» برای سفر پوتین به ژاپن بپردازند.

وی اظهار کرد: زمان‌بندی سفر پوتین براساس توافق میان رهبران دو کشور در ماه نوامبر گذشته در پکن مبنی بر اینکه در سال 2015 تدارک برای سفر پوتین به ژاپن در زمانی مناسب را آغاز کنند، خواهد بود.

دیدار رهبران روسیه و ژاپن پس از آن صورت گرفت که تردید زیادی نسبت به سفر پوتین به ژاپن تا پایان سال جاری میلادی در پی سفرهای مکرر مقام‌های دولت روسیه به بخش‌هایی از جزایر مورد مناقشه میان دو کشور به وجود آمد.

آبه به پوتین گفت: من همچنان خواهان تحقق سفر ولادیمیر پوتین به ژاپن در بهترین زمان هستم. به منظور انجام این سفر ما می‌خواهیم نتایج حوزه سیاست را به ویژه درخصوص مذاکرات مربوط به معاهده صلح و همچنین در حوزه‌های اقتصادی و حوزه‌های دیگر آماده کنیم.

با این حال شینزو آبه به انجام چنین تدارکاتی در یک فضای سازنده و آرام اشاره کرده است. همچنین نخست‌وزیر ژاپن ظاهراً از سفر 22 اوت دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه به جزیره مورد مناقشه اتوروفو و همچنین سفرهای اخیر دیگر مقام‌های دولت روسیه به جزایر اتوروفو و کوناشیری انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N975159

وبگردی