آفتاب

ضیافت نهاری که همه دیر رسیدند؛ حتی میزبان

ضیافت نهاری که همه دیر رسیدند؛ حتی میزبان

ایسنا نوشت: ضیافت نهار دبیرکل سازمان ملل امسال با دیر آمدن رهبران جهان از جمله خود بان‌ کی‌مون همراه شد که عمده علت آن سخنرانی ماراتنی باراک اوباما بود که برنامه منظم سازمان ملل را آشفته کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا کسی بود که با بیست دقیقه تاخیر به ضیافت نهار بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل رسید و با خوشحالی شروع به دست دادن با مقام‌های حاضر کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حتی از اوباما هم دیرتر آمد و به سمت بان کی‌مون رفت. بنابراین وی به سرعت به سمت صندلی دبیرکل شتافت که تنها یک صندلی با اوباما فاصله داشت و با او نیز دست داد.

نهاری که بان کی‌مون در روز اول نشست سالانه وزرا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تدارک دیده بود، تنها رویداد اجتماعی بود که شخصیت‌های برجسته 193 کشور عضو معمولا در آن حاضر می‌شوند. با این حال پس از دور اول پذیرایی باز هم ده‌ها صندلی خالی مانده بود.

برخی رهبران بهانه‌های خوبی برای دیر آمدن داشتند. مراسم سخنرانی آنها به دلیل سخنرانی‌های اولیه طولانی برخی مقام‌ها در روز دوشنبه با تاخیر زیادی انجام شده بود. یکی از این شخصیت‌ها اوباما بود که 43 دقیقه صحبت کرد که سه برابر 15 دقیقه مجاز است. به همین دلیل برنامه دقیق زمانبندی سازمان ملل به شدت به هم ریخت و این تا جایی بود که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جوان قطر در آخرین دقایق بر صندلی خود جای گرفت چرا که سخنرانی‌اش با تاخیر خیلی زیادی انجام شد.

حتی خود دبیرکل سازمان ملل متحد هم دیر رسید. دیدارهای رو در روی وی با تاخیر صورت گرفت. با این حال بودند رهبرانی که زود رسیدند و مشغول صحبت شدند. برخی از رهبران نیز مشغول خوردن سالاد ماهی دودی با حلقه‌های خیار و ترشی کرفس بودند. هر میهمانی که می‌آمد شاهد بود که سرآشپزهای سازمان ملل با کلاه سفید و بطری به دست، خردل انبه بر روی یک سری غذاها می‌ریختند.

زمانی که بان کی‌مون شروع به صحبت کرد، سخنانی مطرح شد که حضار را به خنده انداخت. او گف: "تنها در سازمان ملل می‌توانید ببینید که پاپ فرانسیس و شکیرا با فاصله چند دقیقه به روی صحنه بروند! نمی‌دانستم دعا کنم یا برقصم! من همچنین از حضور دیوید بکهام، بزرگ فوتبال و مایکل داگلاس، ستاره هالیوود در سازمان ملل خشنود شدم اما او برای حضور در فیلمی پرفروش با موسیقی متن درخشان به اینجا نیامده است بلکه علت حضور هر دو اشاعه صلح است."

نکته قابل توجه این ضیافت این بود که زمانی که رهبران جهان نشستند تا در سازمان ملل پذیرایی شوند، در مقابل آنها منوی غذایی بود که صفحه دوم آن تعجب بسیاری را برانگیخت. در بالای این صفحه عنوان "سالادی از پسمانده‌ها" نوشته شده بود. این اقدام از سوی سرآشپزهای مشهور جهان تلاش داشت تا توجه آنها را به اسراف مواد غذایی و نیز این مساله جلب کند که چطور تولید محصولات کشاورزی به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

5252

کد N975073

وبگردی