آفتاب
حیدرپور در نطق میان‌دستور:

پیوستن به پروتکل الحاقی از نظر مجلس ممنوع است

پیوستن به پروتکل الحاقی از نظر مجلس ممنوع است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همان دلایلی که پیش از این برای تصویب عدم الحاق به پروتکل الحاقی وجود داشته همچنان به قوت خود باقی است؛ لذا به پیوستن به این پروتکل از نظر مجلس ممنوع است.

به گزارش خبرنگار، عوض حیدرپور شهرضایی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان‌دستور با اشاره به حادثه خونین منا و با بیان اینکه غم این حادثه اجازه نمی‌دهد تا میلاد ائمه معصوم در این ایام را تبریک بگوییم، اظهار داشت: مصیبتی را که اتفاق افتاد و جهان اسلام را عزادار کرد، به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خانواده‌های درگذشتگان حادثه تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر تصمیم دولت عربستان برای دفن دسته‌جمعی اجساد قربانیان، عنوان کرد: ما این توانمندی را داریم که با روش‌های پیشرفته تشخیصی از جمله روش DNA همه قربانیان را شناسایی کنیم، لذا از حکام سعودی می‌خواهیم که به جای دفن دسته‌جمعی، شناسایی را به ما بسپارند و بدانند که انتظار سخت است و برای آنها تبعات خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با تاکید بر جبران معنوی و مادی حادثه توسط دولت عربستان سعودی، گفت: جبران معنوی حادثه این است که حج تعداد زیادی از مصدومان نیمه‌تمام مانده است، لذا ترتیبی اتخاذ کنند که آنها سال آینده بتوانند با سفر به عربستان حج خود را تکمیل کنند؛ جبران مادی نیز این است که دیه کامل جان‌باختگان و مصدومان را بر مبنای ماه حرام پرداخت کنند، چرا که از زمان ورود حجاج به عربستان تا زمان خروج، مسئولیت حفظ جان و مال آنها برعهده این کشور است.

لزوم رعایت چهار نکته در رابطه با برجام

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به قرار داشتن مجلس در آستانه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ (برجام)، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با حضور در روند مذاکرات هسته‌ای، نشان داد که مقررات جهانی از جمله ان پی تی را رعایت کرده و روند صلح‌آمیزی را پیموده است و اصرار دارد که نه تنها منطقه، که کل جهان با توجه به فتوای مقام معظم رهبری باید از سلاح هسته‌ای عاری شود.

حیدرپور شهرضایی گفت: معتقدم با وجود اینکه برجام در شکل ظاهری خود یک برنامه طولانی مدت است، اما در دل خود تعهداتی دارد که باید به تصویب مجلس برسد و حال که قرار است کمیسیون ویژه بررسی برجام گزارش خود را به صحن بیاورد، دولت باید ملاحظاتی را رعایت کند.

وی نخستین نکته و ملاحظه موجود را به پروتکل الحاقی مرتبط خواند و گفت: همان دلایلی را که برای رد الحاق به پروتکل الحاقی پیش از این تصویب کرده‌ایم، همچنان به قوت خود باقی است؛ لذا پیوستن به این پروتکل از نظر مجلس وجاهت قانونی ندارد و ممنوع است.

عضو کمیسیون امنیت ملی به دومین ملاحظه موجود اشاره و تصریح کرد: شرافت ملت به حفظ توانمندی دفاعی اوست؛ لذا در جریان اجرای توافقنامه هر گونه اقدامی که منجر به دستیابی دشمن به اسرار و اطلاعات نظامی کشور شود، ممنوع است.

حیدرپور شهرضایی با اشاره به سومین ملاحظه ضروری در رابطه با برجام، تاکید کرد: فرآیندهای صلح‌آمیز هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله تحقیق و توسعه، آموزش کلاسیک و پرورش نخبگان باید همچنان با قوت ادامه یابد؛ لذا پذیرش هر گونه محدودیت در این رابطه قابل پذیرش نیست.

وی با تاکید بر لزوم برداشته شدن تمام تحریم‌ها به عنوان چهارمین ملاحظه موجود در این زمینه، اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل باید طی دستورالعمل یا قطعنامه دیگری لغو و برداشته شدن تحریم‌ها را از روز اجرایی شدن توافق، اعلام کند؛ در غیر این صورت بر مسئولان اجرایی لازم است که تا پیش از لغو تحریم‌ها، از اجرای برجام خودداری کنند.

مشکل آب در فلات مرکزی ایران جدی است

 عضو کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به سخنان حسینی نماینده مردم اهواز که از انتقال آب کارون به فلات مرکزی انتقاد کرده بود، تصریح کرد: مشکل آب در فلات مرکزی ایران جدی است و مردم آب آشامیدنی ندارند.

حیدرپور شهرضایی اظهار داشت: شعار دادن و فریاد زدن خوب است ولی باید توجه داشت که ما نماینده مجلس هستیم و از سوی ۸۰ میلیون ایرانی صحبت می‌کنیم، لذا باید طوری صحبت کنیم که مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: فلات مرکزی کشور با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت بخش مهمی از کشور است که آب شرب آن باید تامین شود.

 

کد N975055

وبگردی