آفتاب
اجمالی/نوبخت در نشست خبری:

دولت حیثیت خود را برای پیگیری حقوق حجاج گذاشته است

دولت حیثیت خود را برای پیگیری حقوق حجاج گذاشته است

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت شرافت و حیثیت خود را در این می داند که حقوق ملی ایرانیان را از نهادهای بین‌المللی استیفا کند، گفت: دولت برای استیفای حقوق پایمال شده حجاج از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در شنست خبری امروز خود با اشاره به حادثه منا اظهار داشت: این حادثه بسیار غم‌انگیز و دردناک است و رسانه‌های محترم به درستی روی آن متمرکز شده اند.

وی افزود: نکته‌ای که موجب شدت جریحه‌دار شدن مردم ایران نسبت به این موضوع شده است، عکس‌العمل و موضع کسانی است که خود را خادم الحرمین می‌نامند.

نوبخت با تاکید بر اینکه طبق پروتکل‌ها مسئولیت تامین امنیت حجاج بر عهده دولت عربستان است، ادامه داد: اگر عمدی هم در این اتفاقات نباشد، دولت عربستان باید بابت رخ دادن این حوادث عذرخواهی کند و اینگونه رفتار دولت عربستان به هیچ وجه مسئولانه نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب یادآور شده اند، دولت عربستان باید نسبت به این حادثه مسئولیت پذیر و عذرخواه باشد.

وی با انتقاد از نوع خدمات رسانی سعودی ها به حجاج اظهار کرد: عـِده و عـُده آنان برای خدمت‌رسانی به حجاج ناکافی بود و نیروی به اندازه کافی برای خدمت وجود نداشت و کشورهایی که عزیزانشان نیاز به کمک داشتند حتی اعلام آمادگی به کمک کردند اما از دادن ویزا به آنان خودداری کردند و هیچ نوع کمک‌رسانی را به حجاج برنتابیدند.

نوبخت گفت: ما امروز می خواهیم هر چه سریع‌تر پیکر جان‌باختگان و همچنین مجروحان را به داخل کشور منتقل کنیم و همچنین وضعیت مفقودان را در آن کشور رسیدگی کنیم، لذا دولت باید روی این مساله متمرکز شود و با فوریت مفقودین را شناسایی کند، لذا یک هیات با نمایندگی از دولت با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد مقرر شد که به عربستان برود، اما متاسفانه دولت سعودی با رفتاری غیرمسئولانه از اعزام این هیات جلوگیری کرد.

سخنگوی دولت گفت: تمام اولویت دولت این است که هر چه سریعتر پیکرهای پاک را به داخل کشور منتقل کنند و تمام شرایط و تسهیلات را برای برگشت ۶۵ هزار زائر کشورمان در عربستان فراهم کند.

وی با بیان اینکه در انجام خدمت رسانی دولت با عدم همکاری از سوی عربستان مواجه هستیم، با طرح این سوال به سخنان خود ادامه داد که آیا حضور رئیس جمهور در ایران می توانست نسبت به این رخ داد مؤثرتر باشد یا استفاده ایشان از تریبون‌های جهانی برای پیگیری این رخ داد؟

نوبخت با بیان اینکه هیات دولت در روز جمعه با دستور رئیس جمهور بلافاصله تشکیل جلسه داد، ادامه داد: هیات وزیران ستادی را طراحی کرد که وزرای مربوطه در آن عضو هستند و هیاتی را برای اعزام تشکیل داد و مرتب هم معاون اول در انتهای هر جلسه‌ای گزارش های لازم را به رئیس جمهور می داد و رهنمودهای لازم را از وی می گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیس جمهور نیز در هر برنامه دیدار و گفتگوی خود انتظارات درست ملت ایران را نسبت به این حادثه مطالبه می کرد.

وی با بیان اینکه عربستان مسئولانه در قبال فاجعه منا عمل نمی کند، تصریح کرد: وزیر خارجه عربستان خودش را به همین دلیل مخفی می کند؛ چراکه حرفی برای گفتن ندارد، لذا باید از سایر امکانات برای خدمات‌رسانی به زائرین استفاده کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: تردید نکنید که رئیس جمهور و همه مسئولینی که در نیویورک بودند، نگران این حادثه بودند و لحظه به لحظه این حادثه و اقدامات صورت گرفته را از آنجا رصد می‌کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حضور رئیس جمهور در سازمان ملل بسیار مهم بود، توضیح داد: ایران فقط یکبار فرصت دارد از تریبون جهانی پیام خود را به جهانیان برساند، لذا در جنین شرایطی فکر می کنم باید برخی رسانه ها و جریان‌های خاص منصفانه‌تر عمل کنند و فاجعه منا موضوعی نیست که از آن هم به عنوان یک فشار سیاسی بر علیه دولت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ما پیگیر همه حقوق زائرین خود خواهیم بود و دولت شرافت و حیثیت خود را بر آن می داند که حقوق ملی ایرانیان را از طریق نهادهای بین‌المللی استیفا کند و در این زمینه هم اگر در خصوص بیمه زائرین کوتاهی ای صورت گرفته است، ما آن را بیشتر خواهیم کرد و در جهت تکریم و پی جویی حقوق آنان در عرصه های بین‌المللی تلاش می کنیم.

نوبخت همچنین در خصوص خبرهایی مبنی بر دفن جان باختگان حادثه منا در عربستان گفت: آنها نمی توانند بدون اجازه از خانواده ها و روال رسمی این کار را انجام دهند و ما خبرهایی داریم که برخی از کشورها اجازه دفن اجساد حجاجشان را داده اند، اما این کار از سوی ایران صورت نگرفته است و عربستان هم بدون اجازه قانونی و شرعی نمی تواند این کار را انجام دهد ما نیز پیگیر این موضوع هستیم و آن را رها نمی کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص حضور رکن‌آبادی در مراسم حج گفت: رکن آبادی با پاسپورت عادی به حج مشرف شد و دولت عربستان مسئول است از جان حجاج صیانت کند و ما هم پیگیر وضعیت آقای رکن‌آبادی مانند دیگر حجاج مفقود شده هستیم و از همه اهرم ها به صورت رسمی و غیررسمی استفاده خواهیم کرد و اطمینان داشته باشید که دولت برای استیفای حقوق پایمال شده حجاج از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

وی در خصوص تشییع پیکر جان‌باختگان گفت: همه مقامات و هیات دولت جهت تکریم و تعظیم نسبت به پیکر جان‌باختگان در فرودگاه حاضر می شویم و یک مراسم رسمی خواهیم داشت.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه عربستان گفته روحانی آخرین کسی است که باید از سلامت حجاج و دموکراسی سخن بگوید، اظهار کرد: بپذیریم که از یک کشور متخاصم صحبت می کنیم که عناد دارد و از این کشور شنیدن حرف‌های سخیف و پوچ هیچ انتظاری نیست.

سخنگوی دولت عربستان را کشوری سرسپرده به آمریکا دانست و گفت: خودِ اوباما گفته است که کشور عربستان ضد دموکراسی است و عربستان نیز بجای این حرف ها باید نسبت به حادثه منا به مسئولین کشورهای اسلامی پاسخگو باشد.

نوبخت تاکید کرد: در جهت استیفای هر حق تضعیف شده از حجاج عزیز دولت از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد و آن را با انگیزه دنبال می کند.

 

ادامه دارد...

کد N975048

وبگردی