آفتاب

روزنامۀ روسی: تهران و مسکو، رهبران ارکستر مناقشه سوریه می شوند

روزنامۀ روسی: تهران و مسکو، رهبران ارکستر مناقشه سوریه می شوند

یک روزنامۀ روسی نقش ایران و روسیه در به سرانجام رساندن مناقشه سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوگنی مدودف، تحلیل گر روزنامۀ روسی نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی ضمن اشاره به پایان مذاکرات درباره آتش بس در یکی از شهرهای سوریه بین گروهک سلفی احرار الشام که از حمایت پادشاهی های حاشیه خلیج فارس برخوردار است و ایران که از طرف دمشق و حزب الله در این مذاکرات شرکت کرد، بر نقش فزاینده تهران در حل و فصل این مناقشه تأکید می کند.

همزمان خبر تشکیل مرکز چهار جانبه اطلاع رسانی در زمینه مقابله با داعش با عضویت نظامیان ایرانی و روس واصل گردید. بوریس دالگوف پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات عربی و اسلامی انستیتوی خاور شناسی روسیه نیز ضمن اشاره به نفوذ فزاینده مقامات ایران در حل و فصل مناقشه سوریه، یادآوری می کند که چنین مذاکراتی (درباره آتش بس در برخی شهرها) در گذشته نیز انجام شده بود ولی باید به این واقعیت توجه کرد که احرار الشام، یکی از آرام ترین گروهک های موجود در سوریه است.

به عقیده این کارشناس، انجام مذاکرات اخیر در خاک ترکیه نشان دهنده تغییرات در برخود ترکیه با مقامات رسمی سوریه است. ایالات متحده هم که در گذشته از همه تلاش های دیپلماتیک ایران در زمینه سوریه انتقاد می کرد، در پرتو تحولات شدید اخیر نظیر توسعه مناقشه سوریه و بحران مهاجرتی در اروپا، در برخورد خود با فعال شدن تهران بازنگری کرده است.

در گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تهران را مهم ترین مقصر عواقب منفی مناقشه سوریه اعلام می کرد ولی آخر هفته گذشته در ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که دولت های زیادی و از جمله جمهوری اسلامی باید در حل و فصل مسایل دشوار خاور میانه نقش مهمی ایفا کنند. همزمان بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از حسن روحانی رئیس جمهور ایران به مساعدت به روند مذاکرات در سوریه دعوت نمود. نویسنده معتقد است که نقش روسیه هم در این مناقشه افزایش می یابد و برای اثبات این ادعا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس درباره ایجاد مرکز اطلاعاتی با عضویت نمایندگان ستاد های کل ایران، عراق، فدراسیون روسیه و سوریه در بغداد اشاره می کند.

این مرکز به جمع آوری و تحلیل اطلاعات درباره اوضاع منطقه عملیات جنگی خواهد پرداخت. قرار است در آینده بر اساس این مرکز، کمیته هماهنگی عملیات مشترک علیه داعش تشکیل شود. بوریس دالگوف که تأکید غرب بر استعفای اسد را تفسیر کرد، اظهار داشت که اسد رهبر واقعی سوریه است که کسی نمی تواند جای او را بگیرد و مسکو این واقعیت را خوب می فهمد. در این شرایط فرانسه و بریتانیا باید با اسد سازش کنند.

5252

کد N975025

وبگردی