آفتاب
درخواست گودرزی از نمایندگان/

تمهیدی برای دخالت وزیر در فدراسیون فوتبال فراهم کنید

تمهیدی برای دخالت وزیر در فدراسیون فوتبال فراهم کنید

وزیر ورزش که برای پاسخگویی در خصوص فساد و بداخلاقی در ورزش و علت دخالت در امور فدراسیون‌ها مورد سئوال واقع شده بوداز نمایندگان خواست تمهیدی بیاندیشند که وزیر بتواند در امور فدراسیون فوتبال دخالت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال احمد شوهانی نماینده ایلام از وزیر ورزش و جوانان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

سئوال در خصوص علت گسترش فساد و بداخلاقی در ورزش، غفلت از مسائل اساسی جوانان، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری بود.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سئوالات گفت: از زمانی که بنده این مسئولیت را پذیرفته‌ام، شعار محوری‌ام «ورزش پاک» بود که در همین راستا تمام تلاش خود را برای پاکسازی فضای آلوده در برخی رشته‌های ورزشی بکار گرفتم.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص انتقاد نمایندگان به دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها، گفت: طبق قانون، دولت در اکثر فدراسیون‌ها حق دخالت و برگزاری مجامع را دارد و وزیر ورزش، رئیس مجمع در فدراسیون‌هاست.

وی تصریح کرد: علاوه بر این قبول استعفا و برکناری رئیس فدراسیون‌ها با موافقت وزیر ورزش و جوانان انجام می‌شود و وزیر حق عزل و نصب و نظارت بر مجامع فدراسیون‌ها را دارد.

گودرزی در خصوص اقدامات وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات جوانان، گفت: در حوزه جوانان کار وزارتخانه ما سیاست‌گذاری است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: ۱۸ دستگاه در کشور مسئولیت مستقیم در امور جوانان دارند و کار وزارتخانه ما هماهنگ‌سازی این دستگاه‌هاست.

وی در تشریح فعالیت‌های ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: تدوین پیش‌نویس پروتکل ازدواج، تشکیل کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده، تدوین سیاست‌های ازدواج آسان و کاهش نرخ طلاق، طراحی برنامه‌های هفته ازدواج در استان‌ها، برگزاری جشنواره ملی ازدواج، تولید برنامه‌هایی در راستای ترویج ازدواج برای صدا و سیما، تشکیل مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، ایجاد ممانعت در فعالیت‌های مراکز همسریابی اینترنتی و برگزاری کارگاه‌های پیش از ازدواج، از اقدامات مهم ستاد ساماندهی امور جوانان است.

گودرزی در تشریح نتایج این اقدامات گفت: در نتیجه اقدامات فوق، نرخ ازدواج در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۰، ۱۷ درصد، نسبت به سال ۹۱، ۱۳ درصد و نسبت به سال ۹۲، ۶.۵ درصد افزایش یافته است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: همچنین نرخ طلاق در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۱، ۸.۸ درصد و نسبت به سال ۹۲، ۵.۳ درصد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص تیم‌های پرسپولیس و استقلال، گفت: این دو تیم سال‌های سال از بیت‌المال تغذیه شدند اما به محض حضور من در وزارت ورزش و جوانان، به دلیل غیرقانونی بودن این کار، هزینه‌ای به آنها پرداخت نشد و اسپانسری خارج از وزارتخانه برای این دو تیم پیش‌بینی شد، زیرا هر کدام از این تیم‌ها سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارند.

گودرزی در خصوص علت افت نتایج مسابقات تیم‌های ایرانی، گفت: ما برای هر افت و خیزی تحلیل داریم؛ هیچ‌گاه تیم برزیل برای همیشه قهرمان نخواهد بود، این به معنی بی‌توجهی نیست بلکه فرآیند قهرمانی است. البته دلایل افت‌ها بررسی خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان در مورد خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس، گفت: مسئول واگذاری، سازمان خصوصی‌سازی است.

وی با تاکید بر اینکه با خصوصی‌سازی تیم‌های قرمز و آبی موافقم، گفت: شرط اصلی برای خصوصی‌سازی این دو تیم این است که شرایط واگذاری به شیوه درست انجام شود تا موجب ایجاد مشکلات جدید نشود.

گودرزی تصریح کرد: در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به وزیر اجازه داده می‌شود در راستای جلوگیری از فساد، عزل و نصب کرده و در امور فدراسیون‌ها دخالت کنند.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه طبق قانون، وزیر ورزش و جوانان اجازه دخالت در فدراسیون فوتبال را ندارد، از نمایندگان خواست تمهیدی بیاندیشند که وزیر بتواند در امور فدراسیون فوتبال نیز برای جلوگیری از فساد دخالت کند.

پس از پایان اظهارات گودرزی، احمد شوهانی نماینده ایلام اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر ورزش و جوانان در خصوص مشکلات این حوزه قانع نشده است؛ بنابراین پاسخ‌های وزیر به رای نمایندگان گذاشته شد.

در پایان نمایندگان با ۹۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و اولین کارت زرد گودرزی و پانزدهمین کارت زرد دولت یازدهم صادر شد.

بر اساس این گزارش وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سئوال نماینده ایلام در کمیسیون فرهنگی نیز دفاعیاتی داشته است که به صورت مکتوب این دفاعیات در قالب گزارش کمیسیون فرهنگی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

گودرزی در کمیسیون فرهنگی اعلام کرده است؛ یکی از عوامل ایجاد فساد، اعمال نظرهایی است که در مورد انتصابات صورت می‌گیرد.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشته است؛ مساله فساد را خودم به عنوان وزیر به صورت خیلی جدی پیگیر هستم. تخلف مدیرکل حقوقی را خودمان پیدا و به دادگاه معرفی کردیم.

وی ادامه داده است: یکی از راه‌های مبارزه با فساد این است که از جیب دولت برای تیم‌های حرفه‌ای هزینه نکنیم که نکردیم.

گودرزی در کمیسیون فرهنگی تصریح کرده است: از زمان حضور من، هر چهار ماه یکبار فدراسیون‌ها حسابرسی شده‌اند و مسائل مالی آنان شفاف شده است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داده است: فدراسیون‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی هستند و متاسفانه بعضی از آنها در دوره قبل اساسنامه خود را به تصویب فدراسیون‌های بین‌المللی رسانده‌اند و برای دخالت حاکمیت جایی نگذاشته‌اند و پولی که از فدراسیون جهانی برای آنها می‌آید، به حساب افرادی در خارج از کشور واریز می‌شود.

وی در خصوص فساد در فوتبال نیز اعلام کرده است: ما هر چه می‌دانستیم به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش داده‌ایم.

کد N975010

وبگردی