آفتاب

انتقاد ویتنام از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی

انتقاد ویتنام از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی

رئیس‌جمهوری ویتنام اعلام کرد: اقدامات چین در دریای چین جنوبی نقض حقوق بین‌الملل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "ترونگ تان سنگ" رئیس‌جمهوری ویتنام با انتقاد از اقدامات چین برای ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی از آمریکا خواست که ممنوعیت فروش تسلیحات مخرب و کشنده را به طور کامل برای ویتنام لغو کند.

وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری در سازمان ملل که همه رهبران جهان در آنجا گردهم آمده‌اند، گفت: اگر این اقدام از سوی آمریکا انجام شود، در این صورت روابط ویتنام و آمریکا بعد از 40 سال پس از پایان جنگ به طور کامل عادی می‌شود.

ویتنام و چین روابط برادرانه طولانی مدت داشتند اما تنش‌ها میان دو کشور با استخراج نفت در آب‌های مناقشه‌آمیز اوج گرفت و همچنین چین ادعاهای ارضی و ساخت جزایر مصنوعی را در این منطقه آغاز کرد.

وی ادامه داد: دریای چین جنوبی در واقع مرکز اصلی این منطقه و حتی جهان است. سال گذشته چین به ساخت جزایر مصنوعی اقدام کرده است.

ما بر این باوریم که این اقدامات چین نقض قوانین بین‌المللی است.

رئیس‌جمهوری ویتنام افزود: نگرانی‌های ویتنام و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی کاملا واضح و قابل درک است زیرا این اقدامات چین به طور جدی ایمنی دریانوردی و امنیت دراین دریا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در واشنگتن اعلام کرد که پکن حق اعمال حاکمیت خود را بر دریای چین جنوبی دارد.

انتهای پیام

کد N974950

وبگردی