آفتاب

ولایتی: فاجعه منا ظن‌برانگیز است

ولایتی: فاجعه منا ظن‌برانگیز است

ایسنا نوشت: ولایتی گفت: مسئولین عربستان باید به وظایف خود در قبال حجاج خانه خدا عمل کنند در غیر این صورت سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی باید در این زمینه اقدامی انجام دهند.

پس از دیدار پتروویچ رشتنیکوف مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام وي در جمع خبرنگاران در رابطه با فاجعه منا گفت: عربستان سعودی در قبال این حادثه مسئول بوده و فرافکنی در این زمینه چیزی از بار آنها کم نمی‌کند. آنها خودشان را خادمین حرمین می‌دانند و باید به وظیفه خود عمل کنند.

ولایتی گفت: طی سال‌های گذشته نیز شاهد کم‌کاری‌هایی بودیم و آتش‌سوزی‌هایی که رخ داده بود باعث از دست دان جان حجاج شد ولی امسال اوج این حوادث ناگوار بود و حاکی از آن است که دولت عربستان به وظایف خود آن طور که لازم است عمل نمی‌کند و قدرت لازم برای حفظ امنیت و انضباط حجاج را انجام نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از سازمان‌ همکاری‌های اسلامی و مدیرکل آن خواست تا طی فراخوانی با کشورهای اسلامی چاره‌ای در رابطه با مسأله بیاندیشند. اگر عربستان نمی‌تواند به وظایف خود در زمینه حراست از حجاج عمل کند کشورهای اسلامی باید به وظیفه خود در این زمینه اقدام کنند.

همچنین وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر همکاری ایران و عربستان جهت شناسایی مفقودین به ویژه مفقودانی که از بین سیاستمداران ایران بودند و همچنین احتمال وجود داشتن توطئه در این زمینه و همچنین شایعاتی مبنی بر همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مختلف،‌ گفت: همکاری بین حکومت سعودی و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد.

وی در رابطه با مفقود شدن تعدادی از سیاستمداران‌مان در فاجعه منا نیز گفت: در این رابطه من اطلاعی ندارم ولی این حادثه و آنچه در آن رخ داده است ظن‌برانگیز است. برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع و اقدامات مربوط به آن اقدامات لازم را انجام دهد.

2727

 

 

کد N974933

وبگردی