آفتاب

حیدرپور: مسئولان سعودی به هیچ وجه قربانیان منا را دفن نکنند

حیدرپور: مسئولان سعودی به هیچ وجه قربانیان منا را دفن نکنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران توانایی تشخیص هویت قربانیان از طریق دی ای ان را دارد گفت: ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های تشخیصی دی‌ان‌ای و قواعد ژنتیکی تمامی جان باختگان را شناسایی کنیم از این رو درخواست ما از مسئولان و حکام سعودی این است که به هیچ وجه قربانیان ایرانی و غیر ایرنی را دفن نکنند و اجازه شناسایی آن‌ها را تا آخرین نفر بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، عوض حیدر پور در نطق میان دستور امروز (سه‌شنبه) با تسلیت فاجعه منا به خانواده‌های بازماندگان گفت: اندوه نمی‌گذارد که میلاد امام علی (ع و روزهای پایانی دفاع مقدس را تبریک بگوییم لذا مصیبت منا و به دنبال آن عزادار کردن جهان اسلام را به همه بخصوص خانواده‌های شهررضایی تسلیت می‌گویم. حاجیانی که با لباس احرام و لبیک گویان به وصال حق دست یافتند.

وی ادامه داد: در قرآن به صراحت آمده اگر کسی که به حج می‌رود وفات کند پاداشش با خداست، بشارتی که برای ما آرامش بخش است، اما در وجه دیگر دلهای ما در سوگ این عزیزان سوخته است. از خدا می‌طلبیم که از احرام پوشان به وصال رسیده پذیرایی کرده و به طریقی لذت آن پاداش و پذیرایی را به بازماندگان قربانیان عید غدیر بچشاند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران توانایی تشخیص هویت قربانیان از طریق دی ای ان را دارد گفت: ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های تشخیصی دی‌ان‌ای و قواعد ژنتیکی تمامی جان باختگان را شناسایی کنیم. از این رو درخواست ما از مسئولان و حکام سعودی این است که به هیچ وجه قربانیان ایرانی و غیر ایرانی را دفن نکنند و اجازه دهند که شناسایی افراد از طریق روش دی ان ای و روش ژنتیکی تا آخرین نفر انجام شود.

حیدرپور با بیان این که حکام و دولت‌مردان عربستانی باید به صورت معنوی و مادی به جبران اشتباهاتشان در فاجعه منا بپردازند گفت: حج تعداد زیادی از مصدومان فاجعه منا نیمه تمام مانده است؛ از این رو لازم است مسئولان عربستانی ترتیبی اتخاذ کنند تا آنها با تسهیلات ویژه و به صورت میهمان بتوانند سال آینده حج نیمه تمامشان را تمام کنند. همچنین باید از طرف جان باختگان یک نفر اعزام شود تا حج این قربانیان را به اتمام برساند.

وی با بیان این که عربستان باید دیه جان باختگان و حادثه دیدگان را بر مبنای دیه ماه حرام پرداخت کند گفت: از زمان ورود تا خروج حجاج از عربستان مسئولیت بیمه و حفظ جان و مال حجاج بر عهده عربستان است که بر این اساس عربستان باید دیه مربوط را تامین و پرداخت کند.

این عضو کمیسیون امنیتملی و سیاست خارجی مجلس درادامه با اشاره به موضوع برجام گفت: جمهوری اسلامی با حضور در مذاکرات هسته‌ای نشان داد که در جریان فعالیت‌های هسته‌ای مقررات ان پی تی و راه صلح آمیز را پیموده است و اصرار دارد که منطقه و جهان باید بنا بر فتوای مقام معظم رهبری عاری از سلاح هسته‌ای شود. رویکردی که بر اساس آن توافق هسته‌ای به ثمر نشست.

حیدر پور ادامه داد: با وجودی که برجام در شکل ظاهری به نامه طولانی مدت است که اجرایی شدن آن بر اساس تعهدات دولت‌هاست، در دلش تعهداتی دارد که باید به تصویب مجلس برسد. بنابراین دولت باید ملاحظات قید شده در گزارش برجام را برای اجرایی کردن مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه مجلس در گذشته پیوستن به پروتکل الحاقی را ممنوع کرده است گفت: مجلس هنوز دلایلی را که برای نپیوستن به پروتکل الحاقی داشته است دارد. لذا پیوستن به پروتکل الحاقی از نظر مجلس وجاهت قانونی ندارد و ممنوع است.

حیدر پور با تاکید بر این که شرافت ملت در حفظ توانمندی دفاعی نظام جمهوری اسلامی است گفت: در فرایند اجرایی کردن توافقنامه هر گونه تعهد و توافقی که منجر به دستیابی استکبار جهانی و دشمن به اطلاعاتی از توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی می‌شود ممنوع است.

وی ادامه داد: باید فرآیندهای صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های پژوهش و تحقیقات، آموزشهای کلاسیک و پرورش نخبگان و دانشمندان همچون گذشته با قوت ادامه یابد. از این رو پذیرش هرگونه محدودیت در این راستا از سوی ملت پذیرفتنی نیست.

حیدرپور با تاکید بر لزوم برداشته شدن تحریم‌ها گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید در دستورالعمل یا قطعنامه‌ی دیگری لغو و برداشته شدن تحریم‌ها را از روز اجرایی شدن توافق اعلام کند در غیر این صورت مسئولان اجرایی در دولت باید از اجرا و عملیاتی کردن توافق سر باز زند.

نماینده شهررضا در پایان و در واکنش به بخشی از نطق شریفه حسینی نماینده اهواز در خصوص انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی گفت: مشکل آب در فلات مرکزی جدی است. آب آشامیدنی برای خیلی از مردم در فلات مرکزی وجود ندارد. ما نماینده مجلس و نماینده کل کشور هستیم. بنابراین باید طوری از تریبون حرف بزنیم که مشکل ایجاد نکند. یادمان نرود که فلات مرکزی با بیش از 10 میلیون جمعیت بخش عظیمی از کشور است که آب مورد نیاز آن باید تامین شود.

انتهای پیام

کد N974892

وبگردی