آفتاب
یک استاد دانشگاه:

زیان‌دیدگان حادثه منا باید از طریق دولت خودشان اقدام به طرح دعوی کنند

زیان‌دیدگان حادثه منا باید از طریق دولت خودشان اقدام به طرح دعوی کنند

یک عضو هیات علمی گروه حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد مشهد گفت: طبق قواعد حقوق بین‌الملل اصولا امکان طرح دعوی توسط یک فرد که به حج رفته علیه یک دولت وجود ندارد، بلکه افراد زیان‌دیده در حج باید از طرف دولت خودشان اقدام به طرح دعوی کنند.

امیرحسین ملکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، اظهار کرد: دولت عربستان این وظیفه را داشته که امنیت حجاج را تامین کند و عدم تامین امنیت حجاج باعث نقض تعهدات بین‌المللی عربستان شده است و این حوادث قابلیت انتساب به این دولت را دارد؛ لذا باید صدمات و خسارت‌ها را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: اصولا وظیفه تامین امنیت جانی اتباع یک کشور در کشور دیگر بر عهده دولت میزبان یعنی عربستان است و طبق قواعد حقوق بین‌الملل دولت زیان‌دیده می‌تواند در چارچوب حمایت دیپلماتیک از طرف اتباع خود علیه دولت خاطی طرح دعوی کند، البته اعمال این حق توسط دولت زیان‌دیده منوط به احراز شرایطی است؛ طبق قواعد بین‌الملل رسیدگی‌ به اختلاف بین دو کشور صرفا باید با رضایت کشورهای طرف اختلاف انجام شود، در غیر این صورت امکان پیگیری موضوع وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل اصولا امکان طرح دعوی توسط یک فرد که به حج رفته است علیه یک دولت وجود ندارد، بلکه افراد زیان دیده در حج باید از طریق دولت خودشان اقدام به طرح دعوی کنند، بنابراین یک شخص نمی‌تواند علیه دولت عربستان شکایت کند.

ملکی‌زاده با اشاره به «عهدنامه مودت» که در سال 1308 بین ایران و عربستان منعقد شد افزود: امکان استفاده از ظرفیت این عهدنامه و همچنین ظرفیت‌های موجود در کنفرانس اسلامی جهت احقاق حقوق حجاج وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد گفت: پرداخت غرامت به حجاج منوط به این است که عربستان محکوم به پرداخت غرامت از سوی مراجع قضایی بین‌المللی شود، یا اینکه دولت ایران و عربستان در خصوص پرداخت دیه به جان‌باختگان، توافق کنند و یا دولت عربستان به پرداخت غرامت منفرد اقدام کند.

وی ادامه داد: چنین توافقی هم از طریق مذاکره قابل وصول است، البته سایر موارد حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام

کد N974875

وبگردی