آفتاب
یک جامعه‌شناس:

سیستم شهری منظم مسوولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد

سیستم شهری منظم مسوولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد

یک جامعه‌شناس گفت: هرچقدر سیستم شهری منظم‌تر شود جنبه مسوولیت‌پذیری نیز افزایش می‌یابد.

یک جامعه‌شناس گفت: هرچقدر سیستم شهری منظم‌تر شود جنبه مسوولیت‌پذیری نیز افزایش می‌یابد.

غلامرضا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه رانندگانی که مقررات را رعایت نمی‌کنند، در واقع به حقوق شهروندان احترام نمی‌گذارند،اظهار کرد: هرچقدر سیستم شهری منظم‌تر شود جنبه مسوولیت‌پذیری بیشتر و کنترل راحت‌تر می‌شود، اما متاسفانه در این حوزه نظارت درستی وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از مسوولیت‌پذیری وابسته به این موضوع است که یک شخص چه میزان به جامعه خود تعلق خاطر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به آگاهی به عنوان دومین مساله مهم در رعایت حقوق شهروندان، تصریح کرد: میزان آگاهی افراد به موقعیت و مسوولیتی که در قبال این موضوع دارند، بسیار مهم است متاسفانه در حوزه حمل و نقل شهری به ویژه در مشهد آشفتگی‌ها زیاد است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: افرادی که پشت فرمان می‌نشینند به این دلیل که درگیر موضوعات زیادی هستند و وظیفه‌ سازمانی مشخصی ندارند به حفظ حقوق مردم اهمیت نمی‌دهند.

وی به نظام پاداش‌دهی یا تنبیه اجتماعی اشاره کرد و گفت: نباید کسانی که قانون را رعایت می‌کنند در نظام شهری کمتر مورد توجه باشند، افرادی که از رعایت قانون سرباز می‌زنند به طور مستقیم به ساختار اجتماعی آسیب می‌رسانند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه افراد در صورت روبه‌رو شدن با تصادف می‌ترسند که کمک کنند، عنوان کرد: ترس از اینکه مقصر شناخته شوند موجب می‌شود تا در آن موقع کمک نکنند، در بعضی موارد نیز به دلیل اینکه افراد منفعتی در یاری کردن دیگران نمی‌بینند احساس مسئولیت نمی‌کنند.

حسنی تصریح کرد: باید از کودکی افراد را با حقوق شهروندی و متقابل آنان آشنا کرده و آنان را در جریان نظام پاداش یا تنبیه قرار دهیم تا مسئولیت‌پذیری از کودکی در وجود آنان نهادینه شود.

وی به نقش هویت، ارزش و باورها در این زمینه اشاره و اضافه کرد: ارزش و باورها در زمان‌های گوناگون در افزایش مسئولیت‌پذیری نقش دارد، نحوه جامعه‌پذیر شدن نیز مهم است.

این جامعه‌شناس با اشاره به عدم حضور سازمان‌های مختلف در این جریان، گفت: مشکل اساسی تقابل مردم با سازمان‌هاست، آنها در زمان تحمیل هزینه‌ها به یک شهر، مردم آن را در نظر نمی‌گیرند؛ به طور مثال مالیات گرفته شده با خدماتی که ارائه می‌شود همخوانی ندارد.

حسنی افزود: تنها نباید از مردم انتظار داشت، رانندگان بدون اینکه خدماتی دریافت کنند، کار خود را انجام می‌دهند، مسئولیت‌پذیری در چارچوب تامین منافعی است که لزوما اقتصادی نیستند.

وی اظهار کرد: شهروندان در قبال مسئولیتی که دارند باید خدمات دریافت کنند، احساس مسئولیت از طریق سیستمی کردن ارتقاء داده می‌شود، همچنین بین سازمان‌ها و مردم نیز باید تعامل ایجاد شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فردی که ۱۵ساعت در روز کار کرده، فشار زیادی را تحمل می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه برخی استانداردها در زمینه رانندگی رعایت نمی‌شود به همین دلیل میزان حوادث افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به نقش اعتقادات در این زمینه، گفت: اعتقادات و ارزش‌های اخلاقی نیز در افزایش مسئولیت‌پذیری نقش دارند و باید الگوهای هنجارساز ایجاد شود.

وی به موقعیت ویژه شهر مشهد اشاره و عنوان کرد: مشهد وجهه خاصی دارد به همین دلیل نیازمند مدیریتی صحیح در هزینه‌ها است.

انتهای پیام

کد N974833

وبگردی