آفتاب

اختلافات اساسی آمریکا و روسیه بر سر سوریه همچنان پابرجاست

اختلافات اساسی آمریکا و روسیه بر سر سوریه همچنان پابرجاست

دیدار ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در نیویورک بدون نتیجه ملموسی در مورد سوریه پایان گرفت. اوباما همچنان معتقد به سوریه بدون اسد است اما پوتین در کنار متحد خود ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت‌وگوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای روس خود ولادیمیر پوتین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره سوریه هرچند یک ساعت و نیم به طول کشید اما نتیجه ملموسی در بر نداشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پوتین در پایان این دیدار، گفت‌وگوی خود با اوباما را بسیار "قابل توجه، رسمی و به طرز عجیبی باز" توصیف کرده ولی در عین حال گفته: «ما نقاط مشترک فراوانی پیدا کردیم اما همچنان موارد اختلاف زیادی هم وجود دارد».

با گذشت چندین ماه از حملات هوایی آمریکا و متحدانش علیه مواضع داعش و شروع این حملات از سوی فرانسه، رئیس جمهور روسیه در این باره تنها به گفتن یک جمله بسنده کرد: «ما در این باره فکر می‌کنیم.» وی در عین حال تاکید کرد که کشورش نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد.

به گزارش دویچه‌وله، موضع ایالات متحده در قبال سوریه به روشنی این است که راه‌حلی با وجود بشار اسد برای سوریه وجود ندارد، چرا که به گفته اوباما اسد کشتار مردم سوریه را در چهار سال پیش آغاز کرده است.

روسیه اما همچنان پابرجا در کنار مشتری بزرگ بازار سلاح خود، بشار اسد ایستاده است. یک سخنگوی کاخ سفید البته گفته است که ارسال تجهیزات جنگی از روسیه به سوریه الزاما مشکلی بر سر راه حل بحران سوریه نیست به شرطی که این تجهیزات علیه نیروهای دولت اسلامی استفاده شود و نه علیه مردم سوریه.

پوتین اذعان کرده که سطح روابط روسیه با آمریکا کاهش پیدا کرده است. او اما کشورش را در این میان مقصر ندانسته است. رئیس‌جمهور روسیه گفته همیشه آماده است تا برای بهبود روابط دو کشور تلاش و آن را دوباره از نو بازسازی کند. وی همچنین گفته آماده همکاری با آمریکاست.

"متفقین علیه هیتلر" الگویی برای ائتلاف علیه داعش

پیش از دیدار پوتین و اوباما هریک از این دو در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده بودند. رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه داعش را داد.

او این ائتلاف را چیزی شبیه ائتلاف متفقین علیه هیتلر در جنگ جهانی دوم توصیف و تاکید کرد که کشورهای اسلامی باید نقش اصلی را در این ائتلاف بر عهده بگیرند. پوتین ادامه داد: «این یک اشتباه بزرگ است که رژیم سوریه و ارتش آن را زیر سوال ببریم. آنها واقعا علیه تهدیدهای تروریست‌های اسلام‌گرا در حال مبارزه هستند.»

اوباما هم در مقابل گفت که کشورش حاضر است برای حل بحران سوریه با هر کشوری وارد گفت‌وگو شود؛ چه روسیه و چه ایران. او درعین حال تصریح کرد: «اما پس از این همه خونریزی و قتل‌عام ما نمی‌توانیم به راحتی به نقطه صفر باز گردیم.»

اوباما اسد را "دیکتاتوری" توصیف کرد که ده‌ها هزار تن از مردم کشورش را کشته و گفت "این دیگر یک مسئله داخلی نیست". رئیس‌جمهوری امریکا اظهار داشت که باید یک دولت گذار تشکیل شود تا قدرت را از دست اسد گرفته و به یک رهبر جدید واگذار کند.

او البته تاکید کرد که تمامی این مراحل باید به صورت گفت‌وگوهای دیپلماتیک طی شود و تصریح کرد: "اگرچه وجود نیروهای نظامی لازم است اما تاثیرگذار نیست".

انتهای پیام

کد N974785

وبگردی