آفتاب
در دیدار مدیر موسسه تحقیقات روسیه

ولایتی: قاطعیت پوتین در مورد سوریه ارزش بالایی دارد

ولایتی: قاطعیت پوتین در مورد سوریه ارزش بالایی دارد

در دیدار مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه با همتای ایرانی خود بر افزایش همکاری‌های ایران و روسیه در قبال تحولات اخیر منطقه و تعاملات دو کشور تأکید شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پتروویچ رشتنیکوف در دیدار با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر دو روز اخیر خود در تهران و دیدار با مسئولان کشورمان، گفت: پس از بازگشت به روسیه نتایج این دیدارها و پیشنهاداتی که از سوی ایران ارائه شده است را به رئیس‌جمهور کشورمان منتقل خواهم کرد.

ولایتی نیز خاطرنشان کرد: روسیه و ایران طی سال‌ها و ماه‌های اخیر همکاری‌های بسیار نزدیک‌تری با یکدیگر داشتند. همچنین باید تأکید کنم که طی روابطی که قرن‌ها دو کشور با یکدیگر داشتند به شناخت زیادی از هم رسیده و در حال حاضر تهران و مسکو منافع مشترک رو به افزایشی با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: در صحنه بین‌المللی و در حوزه روابط دوجانبه به ویژه تحولات اخیر منطقه اقتضا می‌کند دو کشور روابط بسیار نزدیک‌تری با هم داشته باشند. این نوع همکاری‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش همکاری‌های استراتژیک در منطقه باشد.

ولایتی با توجه به تحولات اخیر منطقه، گفت: آنچه در سوریه، عراق، یمن و لبنان رخ داده است باعث می‌شود که با توجه به دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه دو کشور همکاری‌های نزدیک‌تر و عملی‌تر با یکدیگر داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تحولات کشورهای منطقه بر امنیت ایران و مسکو نیز تأثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این کشورها در همسایگی ما به سر می‌برند و شاهد بحران و تنش هستند بی‌تردید آنچه در این کشورها می‌گذرد بر امنیت ملی ما نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین ما نیز نمی‌توانیم در قبال آنها بی‌تفاوت باشیم.

ولایتی با اشاره به مواضع و اقدامات روسیه در قبال سوریه خاطرنشان کرد: قاطعیت اخیر روسیه و شخص پوتین در مورد سوریه ارزش بالایی دارد و از نظر استراتژیک نیز از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است.

پتروویچ رشتنیکوف خاطرنشان کرد: در مورد گفته‌های شما باید بگویم ایران در مسائل منطقه تنها شریک روسیه است. از سوی دیگر این را هم خاطرنشان می‌کنم که روسیه ایران را همواره به عنوان اولین شریک خود در آسیا و در عرصه بین‌المللی می‌داند.

وی گفت: روسیه خود را محدود به منطقه نمی‌کند و ما امیدواریم که همکاری‌های دو کشور در عرصه فرامنطقه‌ای نیز ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع جهانی سازمان ملل و سخنرانی پوتین در این مجمع خاطرنشان کرد: رئیس جمهور روسیه روز گذشته به طور رسمی از ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه خبر داد و این یک قدم در زمینه مشارکت استراتژیک است و ما می‌توانیم در این زمینه هم به عنوان متحد عمل کنیم.

مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه در ادامه گفت‌وگوهای خود با ولایتی تأکید کرد: ما در روسیه افزایش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانیم و در جهت رفع موانع پیش رو و افزایش روابط اقتصادی تلاش خواهیم کرد. همچنین تهران و مسکو باید روابط بشردوستانه خود را نیز افزایش دهند و با توجه به اینکه هر دوی ما روسای مرکز تحقیقات ایران و روسیه هستیم باید جهت افزایش تعاملات دو کشور دیدارهای بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N974757

وبگردی