آفتاب

طرح کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی دولت اوباما

طرح کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی دولت اوباما

کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیل شدن مجدد دولت این کشور به دلیل تصویب نشدن بودجه سالانه طرحی ارائه کرده که به موجب آن کابینه اوباما می تواند تا یازدهم دسامبر با بودجه موقت امورات خود را سپری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا طرحی را به کاخ سفید ارسال کرده است. 

این طرح که با ۷۷ رای مثبت در برابر ۱۱ رای منفی در سنا تصویب شد این فرصت را فراهم می کند تا کنگره تا تاریخ ۱۱ دسامبر فرصت تصویب بودجه جدید را داشته باشد. 

پیش از تصویب این طرح، تاریخ اول اکتبر زمانی بود که اگر کنگره بودجه جدید را تصویب نمی کرد دولت آمریکا تعطیل می شد. در صورت وقوع چنین وضعیتی اوباما برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری خود با پدیده تعطیلی دولت مواجه می شد. 

در سال ۲۰۱۳، برای اولین بار پس از ۱۷ سال به دلیل اختلافات دولت و کنگره آمریکا در خصوص لایحه بودجه، دولت فدرال آمریکا تعطیل شد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید چند روز قبل گفته بود منابع مالی دولت آمریکا برای فعالیت های جاری تا اول اکتبر به اتمام می رسد و کنگره باید بودجه ضروری را تصویب کند.

پیش از این نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا تهدید کردند اگر به طرح «والدین برنامه ریزی شده» بودجه تعلق بگیرد، بودجه فدرال را تصویب نمی ‌کنند تا به تعطیلی دولت فدرال منجر شود. طرح والدین برنامه ریزی شده مورد حمایت دولت باراک اوباما است ولی با مخالفت جمهوریخواهان کنگره مواجه است.

البته دولت آمریکا تهدید کرده است عدم تصویب بودجه برای طرح والدین برنامه ریزی شده در کنگره از سوی اوباما وتو خواهد شد.

جمهوریخواهان پیشتر به علت آنکه طرح بیمه های درمانی موسوم به «اوباما کر » را نمی پسندیدند، دولت اوباما را به تعطیلی کشاندند. این بار نیز شاید ادامه اختلافات جناحی اکثریت جمهوری خواه کنگره با سیاست های دولت دموکرات آمریکا منجر به تعطیلی دولت شود.

از سال ۲۰۱۲ اختلاف میان رئیس جمهوری آمریکا و جمهوریخواهان کنگره بر سر بودجه وجود داشته است و به همین دلیل دولت این کشور بدون داشتن یک برنامه بودجه سالانه، هر چند وقت یک بار با یک بودجه موقت کار خود را پیش برده است.

کد N974695

وبگردی