آفتاب

اولاند: اسد بخشی از راهکار سیاسی سوریه نیست/ ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بررسی می‌کنیم

اولاند: اسد بخشی از راهکار سیاسی سوریه نیست/ ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بررسی می‌کنیم

به رغم تغییر در موضع برخی کشورهای غربی در قبال رئیس‌جمهور سوریه و تاکید آن‌ها بر لزوم مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که با ایران و روسیه و بدون بشار اسد برای حل بحران سوریه اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما با ایران و روسیه برای حل بحران سوریه همکاری می‌کنیم اما این دو کشور باید بدانند که بشار اسد نمی‌تواند بخشی از انتقال سیاسی در سوریه باشد. روسیه و ایران می گویند که مایل هستند نقش بزرگتری را در حل سیاسی بحران ایفا کنند. ما به همکاری با این دو کشور نیاز داریم و باید به آن‌ها بگوییم که انتقال سیاسی باید اتفاق بیفتد اما بدون بشار اسد.

اظهارات اولاند در حالی ایراد می‌شود که اخیرا چند کشور غربی از جمله آمریکا، آلمان و چند کشور دیگر تغییراتی را در موضع خود نسبت به نظام اسد ایجاد کرده و اعلام کرده بودند که باید با اسد برای حل بحران سوریه مذاکره کرد و اسد می‌تواند "برای دوره‌ای موقت" در قدرت بماند تا دولت جدید تشکیل شود. حتی ترکیه که همواره سفت و سخت بر موضع خود در برکناری اسد تاکید داشته اخیرا اندکی موضع خود را ملایم تر کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که پاریس طی روزهای آینده پیشنهاد ترکیه و مخالفان سوری برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه را بررسی خواهد کرد.

وی افزود: لوران فابیوس (وزیر خارجه فرانسه) چگونگی ایجاد منطقه پرواز ممنوع و پیشنهادات شرکایمان را بررسی خواهد کرد. پناهجویان سوری که به اروپا می‌آیند احتمالا به منطقه‌ای بازخواهند گشت که منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن ایحاد خواهد شد. این پیشنهاد می‌تواند جایگاهی در شورای امنیت پیدا کند و به مشروعیت بین المللی دست یابد.

اولاند در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مدعی شد: بشار اسد دلیل تنش‌ها و بحران سوریه است و فاجعه این کشور به دلیل "ائتلاف تروریسم با دیکتاتوری" رخ داده است. دولت جدید در سوریه باید بدون دیکتاتور تشکیل شود.

وی گفت: امکان ندارد ما دو طرف در سوریه را برابر بدانیم. بشار اسد در حل سیاسی بحران سوریه حضور نخواهد داشت.

اولاند مدعی شد: هزاران پناهجو از سوریه به اروپا فرار می‌کنند آن‌ها فقط از جنگ فرار نمی‌کنند بلکه از نظام سوریه می‌گریزند. وجود داعش که مرتکب جنایت‌ها می‌شود و به تجاوز و نابودی میراث بشری می‌پردازد باعث نمی‌شود که نظام سوریه را از اقداماتش تبرئه کنیم.

انتهای پیام

کد N974660

وبگردی