آفتاب
یک عضو مجمع نیروهای خط امام (ره)

جریان شکست خورده در انتخابات می کوشد با افراطی گری خود را اکثریت نشان دهد

جریان شکست خورده در انتخابات می کوشد با افراطی گری خود را اکثریت نشان دهد

یک عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت: جریانی که در فرایندهای انتخاباتی بازنده شده است ، می کوشد با استفاده از مجاری غیررسمی و تبلیغاتی و پیش گرفتن رفتارهای افراطی ، خود را اکثریت نشان دهد.

حمید قزوینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با بیان اینکه هر رفتار خارج از ضابطه و قواعد پذیرفته شده جامعه را می توان نوعی افراطی گری دانست، اظهار کرد: اگر رعایت هنجاری های اخلاقی را به عنوان یک الگوی پذیرفته شده برای زندگی مدنی بدانیم،‌در این صورت رفتارهایی که خلاف هنجارهای اخلاقی حاکم بر جامعه است را می توان رفتاری افراطی دانست، حتی اگر اهداف و آرمانهای مقدسی نیز برای آن تعریف شده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه رفتارهای افراط گرایانه ،‌ مشکلی است که از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده ایم ، یادآور شد: از ابتدای انقلاب نیز گروه هایی به بهانه اینکه نهادهای قانونی و یا برخی جریانهای سیاسی به آرمانهای انقلاب وفادار نیستند، خودشان دست به اقدام می زدند تا آرمانهای انقلاب را حفظ کنند.

او ادامه داد: در یکی از این موارد، برخی به بهانه حفظ حجاب ، در خیابانها به برخورد با بانوان می پرداختند که وقتی چنین موضوی به اطلاع امام (ره) رسید، صریحا از مسئولان کشور درخواست کردند تا جلوی این افراد و چنین برخوردهایی را با بانوان بگیرند.

قزوینی با بیان موارد دیگری از رفتارهای خارج از قانون در ابتدای انقلاب اظهار کرد: در روابط بین‌الملل نیز با برخوردهای تندی از سوی عده ای نسبت به سایر کشورها، مواجه بودیم که امام (ره) در این خصوص تذکر دادند و در زمینه سیاست داخلی نیز برخوردهای قیم معابانه بعضی شخصیتهای سیاسی با مردم با واکنش صریح امام (ره) همراه بود.

قزوینی با اظهار تاسف از ادامه چنین روندی در جامعه تا امروز، گفت:‌جریانی وجود دارد که خلاف قوانین و هنجارهای پذیرفته شده جامعه عمل می‌کند و این جریان ، همان جریانی است که در فرایندهای انتخاباتی شکست خورده است و می کوشد با استفاده از مجاری غیررسمی و تبلیغاتی و پیش گرفتن رفتارهای افراط گرایانه خودرا اکثریت جامعه نشان دهد.

این عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) حد انتقاد و افراطی گری را رعایت قانون دانست و گفت: مرز بین انتقاد و افر اط گری رعایت قانون و در مرحله بعد رعایت اخلاق است و توجه به این دو مقوله ،‌محدوده عمل فعالان سیاسی را مشخص می‌کند به شرط آنکه با قانون و لزوم رعایت آن برخورد جناحی نشود.

او با بیان برخی از مصادیق جناحی عمل کردن در رعایت قانون افزود:‌وقتی عده ای برای خارج کردن رقیب از صحنه، انواع تهمت ها را ردیف می‌کنند و امکان دفاعی را هم برای طرف مقابل فراهم نمی آورند و چون می‌دانند که رقیب به تریبونی برای دفاع از خود دسترسی ندارد، هر آن چه دلشان می خواهد بیان می‌کنند، نمی توان گفت که قانون فارغ از ملاحظات سیاسی، رعایت می‌شود.

وی تاکید کرد:‌این گونه رفتارها با رقیب که هم غیرقانونی و هم خلاف اخلاق است، قطعا به رشد افراطی گری در جامعه می انجامد و در مقابل هر چه جامعه را به سمت اخلاقگرایی و لزوم رعایت بی طرفانه قانون سوق دهیم، طبعا به وضعیت بهتری خواهیم رسید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن انتقاد از عملکرد بعضی از نمایندگان مجلس ، تصریح کرد: برخی رسانه ها و چهره های اصولگرا در مجلس، به گونه ای برخورد می‌کنند که گویی فقط آن‌ها دلسوز و مدافع انقلاب هستند و به منافع ملی و حفظ و پاسداری از آن اهمیت می‌دهند . چنین رفتارهایی مصداق بارز افراطی گری است.

او ادامه داد: باید از کسانی که امروز در بحث هسته‌ای جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند پرسید که اگر ادعا می کنید که ولایت فقیه را قبول دارید پس چرا جلوتر از رهبری حرکت می کنید؟

وی افزود: کسانی که امروز تحت عناوین مقدسی چون دفاع از خون شهدا و مقابله با نفوذ بیگانگان به رواج اختلافات در جامعه دامن می زنند و وحدت و انسجام اجتماعی را خدشه دار می‌کنند و با تضعیف کردن نهادهای رسمی و قانونی کشور، مردم را دچار تردید می سازند و به افراطی گری روی آورده اند و متاسفانه چنین رفتارهایی عمدتا از سوی جناح به اصطلاح اصولگرا انجام می پذیرد.

این عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) قاطعیت در اجرای قوانین را راه جلوگیری از پیشرفت افراطی گری در کشور دانست و اظهار کرد: اگر نهادهای رسمی کشور در اجرای قوانین قاطعیت داشته باشند و مقتدرانه عمل کنند و نخبگان ، سیاستمداران و رسانه ها نیز تلاش کنند تا به تعریف و نهادینه سازی هنجارهای اخلاقی در جامعه بپردازند می توان از افراط و افراطی گری جلوگیری کرد.

انتهای پیام

کد N974586

وبگردی