آفتاب

روسیه می گوید کره شمالی را به عنوان قدرت هسته ای نمی پذیرد

روسیه می گوید کره شمالی را به عنوان قدرت هسته ای نمی پذیرد

ایرنا - روسیه اعلام کرد که با برنامه های اتمی کره شمالی به شدت مخالف است و نمی تواند این کشور را به عنوان یک قدرت هسته ای بپذیرد.

به گزارش ایرنا، «آلکساندر تیمونن» سفیر روسیه در کره جنوبی این مطلب را در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور عنوان کرد و گفت که فعالیت های اتمی کره شمالی از سوی این کشور قابل پذیریش نیست.
وی گفت: کره شمالی در سال 2005 قول داد که برنامه تسلیحاتی و فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرده و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نکند.
سفیر روسیه در کره جنوبی اعلام کرد که کشورش بارها از طریق کانالهای دیپلماتیک مواضع خود را به اطلاع مقام های کره شمالی رسانده و مخالفت خود با اینگونه فعالیت ها را ابراز کرده است.
به گزارش روزنامه «کوریا تایمز» از سئول، «آلکساندر تیمونن» در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بر مخالفت قاطع کشورش در خصوص استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی موسوم به «تاد» تاکید کرد.
وی گفت: ما معتقدیم این کار نه تنها در شبه جزیره کره، بلکه در کل آسیای شمال شرقی، تنش خواهد آفرید.
سفیر روسیه در کره جنوبی همچنین هشدار داد که اگر چنین کاری از سوی آمریکا صورت پذیرد، مسکو و پکن بر اساس مصالح امنیتی خود اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
آمریکا در تلاش است تا به بهانه های مختلف از جمله دفاع از متحد خود در برابر حملات موشکی کره شمالی، سامانه پیشرفته دفاع موشکی «تاد» را در خاک کره جنوبی مستقر کند که به دلیل مخالفت احزاب مخالف دولت «پارک گئون هی» و واکنش های صریح چین و روسیه، این مهم تاکنون محقق نشده است.
روسیه و کره شمالی در سال های اخیر روابط خود را تقویت کرده اند و حتی سال 2015 سال دوستی دو کشور نامگذاری شده است.
با این وصف چین و روسیه هر دو مخالف توسعه برنامه هسته ای تسلیحاتی کره شمالی و فعالیت های نظامی آمریکا در منطقه هستند.
آنان همچنین بارها بر عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از سلاح هسته ای تاکید کرده اند.
پس از آنکه اعلام شد تاسیسات هسته ای کره شمالی از جمله راکتور «یانگ بیون» فعال شده است وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد همه تحولات ذی ربط در پیونگ یانگ را از نزدیک دنبال می کند.
راکتور «یانگ بیون» مکانی است که غربی ها می گویند کره شمالی مواد لازم برای سه آزمایش اتمی خود در سال های 2006 و 2009 و 2013 را در آنجا تولید کرده است.
هفته گذشته «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در نشستی در پکن گفت که برای توقف برنامه های تسلیحاتی هسته ای کره شمالی باید مذاکرات شش جانبه از سر گرفته شود.
این مذاکرات از اواخر سال 2008 با انجام آزمایش اتمی کره شمالی و تشدید خصومت این کشور و آمریکا متوقف شد.
کره شمالی گفته است، هر زمانی که لازم باشد به دلیل خصومت شدید آمریکا علیه این کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

4949

کد N974555

وبگردی