آفتاب

تشدید جنگ قدرت بین شاهزاده های آل سعود

تشدید جنگ قدرت بین شاهزاده های آل سعود

حوادث هفته های اخیر در عربستان و بی کفایتی مسئولان رده بالای این کشور درگیری های بین خاندان آل سعود بر سر قدرت را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، یک شاهزاده سعودی در پی فاجعه منا حاکمیت عربستان را در اداره کشور نالایق خطاب کرد و خواستار تغییر حاکمیت در این کشور شد.

این شاهزاده ارشد سعودی که یکی از نوه های عبدالعزیز بن سعود است گفته ملک سلمان استحقاق پادشاهی بر عربستان را ندارد و باید حاکمیت تغییر کند. این شاهزاده که نامش را افشا نکرده است در نامه به پادشاه عربستان او را بی ثبات خطاب کرده است و گفته است که پادشاه باید در شرایط روحی و روانی با ثباتی قرار داشته باشد.

در یکی از این نامه ها که در روزنامه گاردین منتشر شد، آورده شده است: در حال حاضر حاکمیت به نوعی در دست پسر ملک سلمان (محمد بن سلمان) قرار دارد و پادشاه خودش حالات جسمی و روحی مناسبی ندارد.

در ادامه نامه خطاب به ملک سلمان نوشته شده است: کشور در وضعیت دشواری به سر می برد و اگر استعفا ندهی کشور دچار فاجعه ای غیر قابل جبران خواهد شد. در این نامه کودتا در داخل دربار آل سعود و سرنگونی پسران ابن سعود محتمل ارزیابی و از نسل بعدی خاندان آل سعود به عنوان شایستگان حاکمیت یاد شده است.

بر این اساس نسل جدید خاندان آل سعود در حالی مدعیان اصلی پادشاهی این کشور هستند که شاهزادگان دو یا سه نسل قبل آل‌سعود هنوز زنده هستند و در انتظار مرگ پادشاه و تکیه بر تخت سلطنت لحظه شماری می‌ کنند.

اعتراضات مردمی در عربستان به ویژه در مناطق شرقی این کشور به یکی از مهمترین دغدغه های حکمرانان این کشور تبدیل شده است.  از دید مردم عربستان در شرایط کنونی که خاندان آل سعود با بحرانی جدی مواجه اند، بهترین موقعیت برای بیان مطالباتی است که سالها سرکوب شده است.

کد N974395

وبگردی