آفتاب
مربی تیم ملی فوتسال:

تاکتیک بازی پنج‌نفره خسوس جدید بود/ حضور در گرندپری حیاتی است

تاکتیک بازی پنج‌نفره خسوس جدید بود/ حضور در گرندپری حیاتی است

مربی تیم ملی فوتسال ایران گفت: حضورمان در مسابقات گرندپری برزیل و همچنین دیدارهای تدارکاتی با روسیه و ایتالیا پیش از جام ملت‌های آسیا برایمان حیاتی است.

محمد هاشم‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اولویت‌های تیم ملی فوتسال ایران در فرصت باقی‌مانده تا مسابقات جام ملت‌های آسیا، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: تیم ملی حدود هشت ماه تمرین نداشت که این مساله می‌توانست به تیم ملی ضربه بزند، چرا که در برنامه قبلی ما هر ماه و یا حداکثر هر دو ماه یک بازی تدارکاتی دیده شده بود. ما باید سعی کنیم در این فرصت باقی‌مانده نهایت استفاده را از بازی‌های تدارکاتی و تورنمنت‌های مختلف ببریم.

وی ادامه داد: روز ۱۸ و ۱۹ مهرماه با روسیه بازی می‌کنیم و بیست و هفتم و بیست و هشتم هم به مصاف ایتالیا می‌رویم. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، سیزدهم تا هفدهم آبان هم در تورنمنت گرندپری شرکت می‌کنیم. حضورمان در گرندپری برزیل ۹۰ درصد قطعی شده و علی کفاشیان هم با آن موافقت کرده است.

مربی تیم ملی فوتسال در پاسخ به این سئوال که مهمترین نیاز به دغدغه فعلی تیم ملی چیست؟ گفت: برنامه‌‌ای که تیم ملی کمیته فوتسال تدارک دیده، برنامه خوبی است و قطعاً مقابل ایتالیا و روسیه محک خوبی بخوریم؛ بخصوص اینکه محمد ناظم‌الشریعه هم برای جا انداختن تفکراتش در تیم ملی، به بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد. هدف ما این است که در بازی‌های پیش‌رو، قبل از جام ملت‌ها نقاط ضعف تیم ملی را تشخیص دهیم و البته نتیجه هم برایمان مهم است.

هاشم‌زاده با بیان اینکه حضور در مسابقات گرند‌پری برزیل بسیار حیاتی و خوب است، گفت: در دوره گذشته و قبل از بازی‌های جام ملت‌های آسیا، تیم ژاپن یک اردوی ۱۰ روزه در کشور اسپانیا برگزار کرد. من همان موقع پیگیر برنامه‌هایشان بودم. آنها با هفت باشگاه اسپانیایی بازی کردند که حاصل آن برای این تیم آسیایی پنج شکست، یک مساوی و یک برد بود. با این حال ژاپنی‌ها با آمادگی کامل به مسابقات جام ملت‌ها آمدند و قهرمان شدند. هر چند این قهرمانی حق ما بود.

وی ادامه داد: ژاپنی‌ها از آن هفت مسابقه تدارکاتی که پنج شکست برایشان در پی داشت، درس گرفتند. ما هم نیاز داریم که چنین بازی‌هایی را قبل از جام ملت‌های آسیا برگزار کنیم. ما بالاتر از آسیا هستیم؛ به شرطی که بتوانیم بیشتر پیشرفت کنیم.

مربی تیم ملی فوتسال در پاسخ به این سئوال که آیا کادر فنی جدید تیم ملی ادامه‌دهنده برنامه‌های «خسوس کاندلاس» خواهد بود یا خیر؟ گفت: ما تغییراتی در سطح بازی خواهیم داشت ولی این تغییرات جزئی است. هدفمان این است که جوانگرایی خسوس در تیم ملی ادامه یابد.

هاشم‌زاده که یکی از دستیاران ثابت خسوس کاندلاس در دوران فعالیت این مربی اسپانیایی بود، درباره اینکه در مدت حضورش در کنار خسوس، چه نکات جالب فوتسالی یاد گرفته است؟ تاکید کرد: مربیگری من در تیم ملی در کنار خسوس کاملاً با تجربیات گذشته‌ام تفاوت داشت. زمان بازیگری با مربیان بزرگ زیادی مثل حسین شمس، محمدحسن انصاری‌فرد، محمود خوراکچی و جوراندینو کار کرده بودم ولی فعالیت در تیم ملی کاملاً متفاوت است. با خسوس روزهای سختی را در تیم ملی پشت سر گذاشتم.

وی افزود: تفکرات خسوس در فوتسال، اسپانیایی بود. در فوتسال اسپانیا هم تاکتیک دفاع تیمی حرف اول را می‌زند که خسوس این تاکتیک را در تیم ملی پیاده کرد. همچنین سیستم بازی پنج نفره (پاورپلی) خسوس در تیم ملی به شکل جدید و در حالت‌های مختلف اجرا می‌شد که این نکته برای من جدید بود.

مربی تیم ملی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در فوتسال ما، تیم‌ها فقط در یک یا دو حالت در جریان یک مسابقه به بازی پنج نفره روی می‌آوردند ولی زمان خسوس بازی پنج نفره در پنج حالت مختلف و در شرایط متفاوت در جریان مسابقات پیاده می‌شد؛ به هر حال خسوس ایده‌های جدیدی به فوتسال ما آورد که باید ابزار عملی شدن آن هم وجود داشته باشد.

هاشم‌زاده در پایان با اشاره به زمان کم تیم ملی فوتسال، گفت: الان زمان همدلی و کمک است. من از تمام مربیان عاجزانه می‌خواهم که به ما کمک کنند و اگر نکته یا انتقادی است، به ما بگویند. تیم ملی متعلق به من یا محمد ناظم‌الشریعه و یا سید رضا افتخاری نیست. این تیم متعلق به همه مردم است. درب کمپ تیم ملی هم روی همه باز است که اگر نکته‌ای یا کمکی از دستشان برمی‌آید، از ما دریغ نکنند.

کد N974348

وبگردی