آفتاب
سناتورهای آمریکایی خواستار شدند

شفاف سازی درباره توافقات ایران و آژانس

شفاف سازی درباره توافقات ایران و آژانس

دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی با ارسال نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار شفاف سازی آژانس درباه توافق محرمانه ایران و آژانس شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت سنای آمریکا، «تام کاتن» و«مایک پومپئو» دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی با ارسال نامه ای به «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار شفاف سازی وی درباه توافق محرمانه آژانس و ایران شدند.

این دو سناتور آمریکایی با اشاره به گزارش های منتشر شده درباره نمونه برداری ها از سایت پارچین توسط کارشناسان ایرانی و ارسال آن به آژانس،از آمانو خواستند درباره ادعاهای گذشته خود که گفته بود دو توافق سری بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران به ایران اجازه نمی دهد بازرسی ها از تاسیسات هسته ای خود را خودش انجام دهد، شفاف سازی کند.

آنها همچنین در این نامه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته اندتا تایید کند که توافقش با ایران تبدیل به رویه ای برای رژیم بازرسی ها در آینده نخواهد شد.

«یوکیو آمانو» یک هفته بعد از سفر به ایران در مصاحبه با آسوشیتدپرس با اعلام این مطلب عنوان داشت: معتقدم روند نمونه برداری از پارچین کاملا صحیح و بدون نقص بوده است. 

آمانو در زمان حضور در ایران از سایت پارچین بازدید داشت که در این بازدید توسط دانشمندان ایرانی از پارچین نمونه برداری انجام شد و این کار با انتقاد کشورهای غربی مواجه شد. 

آمانو در خصوص نحوه مطمئن شدن از اینکه نمونه‌های برداشت شده متعلق به پارچین باشد و از جای دیگری نیامده باشد گفته که آژانس از طریق نظارت ویدئویی و سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای از صحت روند نمونه‌گیری از پارچین اطمینان حاصل کرده است.

وی گفت: آژانس قادر است انسجام روند نمونه برداری و اصالت نمونه های گرفه شده در محل پارچین برای آژانس را تایید کند.

کد N974276

وبگردی