آفتاب

ترکیه در حال تبدیل شدن به بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران

ترکیه در حال تبدیل شدن به بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران

باتوجه به افزایش قابل ملاحظه‌ روزنامه نگاران زندانی در طول چند سال اخیر در ترکیه همه توجهات بین المللی به اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور معطوف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، دستگیری روزنامه نگاران به دلیل یادداشت‌هایشان با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است. هفته گذشته "گل تکین آوجی"، ستون‌نویس به اتهام توطئه‌چینی علیه دولت اردوغان در هفت یادداشت خود دستگیر شد.

در همین راستا "نوام چامسکی" استاد دانشگاه و فیلسوف برجسته در گفت‌وگوی ایمیلی درباره عملکرد اخیر اردوغان اعلام کرد که فضای تخریبی در ترکیه با نگرانی‌های بسیاری همراه است.

همچنین "فوزی بیلگیل"، رئیس موسسه بازاندیشی در واشنگتن در این باره گفت: هر روز شاهد کاهش آزادی مطبوعات در ترکیه و همچنین آزادی عمل موسسات دموکراتیک هستیم.

وی ادامه داد: ما تاکنون گزارش‌های بسیاری درباره نقض آزادی مطبوعات در ترکیه منتشر کردیم. هیچ دولتی انتقاد را دوست ندارد و به همین دلیل است که در فضای دموکراتیک نیاز به آزادی مطبوعات وجود دارد تا رسانه‌ها بتوانند بر افراط‌گرایی‌های دولت نظارت داشته باشند. آزادی مطبوعات یکی از آزادی‌های اولیه است و حاکمیت مردم در کشور بدان وابسته است.

همچنین "جویس دیویس"، رئیس شورای امور جهانی هریس بورگ درایالت پنسیلوانیای آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه تودی زمان عنوان کرد: رهبری ترکیه به طور جدی اعتبار این کشور را با سرکوب روزنامه‌نگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها در این کشور تهدید می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: آزادی مطبوعات برای شنیده شدن صدای دموکراسی یک پیش نیاز است. مساله وخیم‌تر در ترکیه این است که دولت این کشور روز به روز بیشتر و بیشتر به سیستم دیکتاتوری چنگ می‌زند. اگر ترکیه این گونه پیش رود تبدیل به یک زندان بزرگ برای خبرنگاران می‌شود.

انتهای پیام

کد N974063

وبگردی