آفتاب

توافق هسته‌ای مرکز توجهات در مجمع عمومی سازمان ملل

توافق هسته‌ای مرکز توجهات در مجمع عمومی سازمان ملل

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت: هم‌زمان با شروع مجمع عمومی سازمان ملل، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مرکز توجهات قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تایمز آو اسراییل در ادامه نوشت: هم‌زمان با هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که روز دوشنبه کار خود را به طور رسمی در نیویورک آغاز می‌کند، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 توجهات را به خود جلب کرده است. رییسان‌جمهور آمریکا، روسیه و ایران به‌علاوه بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از جمله سخنرانان اولین روز این نشست هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل در طول تاریخ برگزاری‌اش شاهد شگفتی‌های زیادی بوده اما یک چیز درباره شروع نشست‌های این مجمع در روز دوشنبه کاملا مشخص است؛ این‌که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سخنرانی‌ها به دفعات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز یک‌شنبه گفت که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان چهارمین سخنران در مجمع عمومی صحبت خواهد کرد، علاوه بر تاکید بر اهمیت همکاری کشورها خواهد گفت، کشورهایی که مسیر تجاوزگری را پیگیری می کنند ضعیف‌تر هستند و در نهایت هم شکست خواهند خورد.

این مقام آمریکایی هم‌چنین گفت که اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی توافق هسته‌ای با ایران را نیز مورد توجه قرار خواهد داد و آن را به‌عنوان مثالی از همکاری بین‌المللی برای وادار کردن کشورها به پاسخگویی و جلوگیری از نقض قوانین بین‌المللی توصیف خواهد کرد.

وی گفت این توافق به‌عنوان نمونه‌ای ارائه خواهد شد که نشان می‌دهد می‌توان برای دستیابی به اهداف بین‌المللی از دیپلماسی استفاده کرد.

به نوشته تایمز آو اسراییل، احتمالا حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز مسائل مشابهی را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

رییس‌جمهوری ایران روز شنبه توافق هسته‌ای را مثالی از تمایل ایران برای همکاری با کشورهای دیگر توصیف کرد. وی روز یک‌شنبه هم در یک مصاحبه با رادیو ملی آمریکا، همان مسائلی را مطرح کرد که انتظار می‌رود اوباما در سخنرانی روز دوشنبه خود مطرح کند.

روحانی در جریان انجام مصاحبه در صفحه توییتر خود نوشت که توافق هسته‌ای نشان داد، مذاکرات می‌تواند مسائل پیچیده را حل کنند هر چند که این مذاکرات دشوار باشد.

هر چند اوباما و روحانی دیدگاه‌های مشابهی درباره توافق هسته‌ای دارند، بعید بنظر می‌رسد که دیداری میان آن‌ها در جریان سفر روحانی به نیویورک انجام شود. حتی احتمال یک مواجهه کوتاه مدت هم میان آن‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بسیار اندک است چون رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند روحانی به سرعت بعد از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، نیویورک را ترک خواهد کرد تا بتواند در مراسم تشییع جان باختگان ایرانی که در حادثه منا در عربستان کشته شده‌اند شرکت کند.

سال گذشته هم‌زمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، روزنامه نگاران انتظار داشتند روحانی و اوباما یک دیدار کوتاه و محتاطانه داشته باشند، هر چند هنوز هم امکان چنین دیداری وجود دارد.

تایمز آو اسراییل در پایان نوشت: احتمالا توافق هسته‌ای مهم‌ترین موضوع در سخنرانی اوباما و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نیست، بلکه جنگ داخلی سوریه، گسترش نیروهای داعش در عراق و سوریه هم از محورهای مهم سخنرانی رییسان‌جمهور آمریکا و ایران در مجمع عمومی خواهند بود.

رییس‌جمهور ایران در طول روزهای اخیر در نیویورک به روشنی بر مواضع کشورش درباره سوریه تاکید کرده و گفته است؛ هر چند تهران برای گفت‌وگو درباره پایان بحران سوریه بسیار محتاط است، با جامعه جهانی برای شکست داعش همکاری خواهد کرد.

روحانی به رادیو ملی آمریکا گفت که باید به صورت هماهنگ اقدام کنیم و وجود یک فرمول واحد برای ریشه کن کردن سریع تروریست‌ها الزامی است.

انتهای پیام

کد N974019

وبگردی