آفتاب

دیپلماسی پوتین برای سوریه به نیویورک ختم می‌شود؟

دیپلماسی پوتین برای سوریه به نیویورک ختم می‌شود؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار ایجاد یک نظام هماهنگ کننده منطقه ای در عملیات علیه گروه تروریستی داعش شده است.

به گزارش وب سایت شبکه خبری بی بی سی فارسی، پوتین در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس بار دیگر بر حمایتش از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، که کشورهای غربی و مخالفان سوری اصرار بر رفتن او دارند، تاکید کرد.

با تجمع رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، انتظار می رود که بحران سوریه در راس دستور کار مباحثات باشد.

پوتین دوشنبه بعد از ظهر برای بحث در این باره با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد،‌ که یکی از معدود ملاقات ها میان دو رهبر است.

همزمان انتظار می رود که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، از مخالفت با حضور بشار اسد در دولت انتقالی سوریه دست بردارد.

قرار است او در نطق خود در جلسه سالانه مجمع عمومی بگوید که آقای اسد می تواند به طور موقت در راس یک دولت انتقالی باقی بماند.

کامرون - به همراه اوباما و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه - قبلا خواستار آن شده اند که آقای اسد به عنوان یکی از پیش شرط های توافق صلح، کناره گیری کند؛ درخواستی که مکررا از سوی روسیه رد شده است.

کامرون پس از ورود به نیویورک در روز یکشنبه گفت: "بشار اسد نمی تواند بخشی از آینده سوریه باشد. او مردم خود را قصابی کرده است. او به ایجاد این مناقشه و این بحران مهاجرت کمک کرده است. او عملا نقش سرباز گیر ارشد برای داعش را بازی کرده است."

همزمان حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که اگر قرار است داعش شکست داده شود "نمی توان حکومت آقای اسد را تضعیف کرد."



سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه آمریکا و روسیه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سازمان ملل درباره سوریه حرف زدند.

او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار نظر می کرد. آقای روحانی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه کشته ها در فاجعه حج در عربستان سعودی زودتر از موعد به ایران بازخواهد گشت.

در پی به راه افتادن سیل بزرگ پناهجویان به سوی اروپا،‌ رهبران اروپایی بیش از پیش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه فشار می آورند.

تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه در حمایت از آقای اسد هم بر فوریت یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران افزوده است.

دولت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که همکاری اطلاعاتی و امنیتی با روسیه، ایران و سوریه را برای مقابله با تهدید گروه داعش آغاز کرده است. بیانیه ارتش عراق می‌گوید که این همکاری‌‌های اطلاعاتی و امنیتی از ماه‌ها پیش در قالب "هسته‌های عملیاتی دوجانبه و همه‌جانبه" آغاز شده است.

پوتین در مصاحبه با سی بی اس گفت که نیروهای دولتی سوریه "تنها نیروی متعارف مشروع در آن کشور هستند."

او گفت که ارتش سوریه با سازمان های تروریستی می جنگد و روسیه "خوشحال خواهد شد اگر زمینه های مشترک برای اقدام مشترک علیه تروریست ها ایجاد شود."

با این حال جان کری وزیر خارجه آمریکا که روز یکشنبه در مورد بحران سوریه با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت و گو کرد، گفت که این تلاش ها "هنوز هماهنگ نشده" و آمریکا "نگرانی هایی درباره چگونگی حرکت به جلو دارد."

52310

کد N973824

وبگردی