آفتاب
به‌دنبال ماه‌گرفتگی صبح امروز

افرادی که امروز نماز آیات نخوانده‌اند باید قضای آن را فورا به‌جا آورند

افرادی که امروز نماز آیات نخوانده‌اند باید قضای آن را فورا به‌جا آورند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خواندن نماز آیات به هر فردی که بداند خسوف و یا کسوف رخ داده است واجب است و به محض این که از این واقعه‌ طبیعی مطلع شد باید نماز آیات را به جا بیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظلومی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجیویان ایران(ایسنا) با بیان این‌که «زمان ادای نماز آیات هنگام خسوف و کسوف(گرفتگی ماه و خورشید) از شروع گرفتگی ماه یا خورشید شروع می‌شود و تا بازشدن ماه و خورشید ادامه دارد» اظهار کرد: بعد از این که افراد متوجه شدند که این واقعه رخ داده و نماز آیات را نخوانده‌اند باید قضای آن را به جای بیاورند و اگر می‌دانستند و عمدا نماز نخواندند و مقلد امام (ره)، آیت‌الله زنجانی و آیت‌الله سیستانی هستند علاوه بر اینکه قضای نماز را می‌خوانند باید غسل هم انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: حتی اگر کسوف و خسوف در حد ناقص هم رخ بدهد واجب است که نماز آیات خوانده شود و اگر فردی نمی‌دانسته که این واقعه طبیعی در حال رخ دادن است به محض مطلع شدن از این موضوع باید نماز آیات را به جای بیاورد چرا که یک واجب فوری بر گردنش است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اقامه نماز، ماه‌گرفتگی کلی، امروز دوشنبه ساعت 4:37 دقیقه شروع شده و در ساعت 5:41 تمام ماه گرفت و حدودا یک ساعت بعد از طلوع خورشید، ماه شروع به باز شدن کرد. با وقوع این پدیده طبیعی، «نماز آیات» بر همه مسلمانان در مناطق رؤیت شده، واجب می‌شود.

نماز آیات چه زمان‌هایی واجب می‌شود

نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعی وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود، زلزله و هر حادثه غیر عادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند، تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می‌شود، در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود و حادثه‏‌ای که ترس‌آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری شود، اعتبار ندارد.

چگونه نماز آیات بخوانیم

نماز آیات را به چند صورت می‏‌توان، به جا آورد:

صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده کند و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است)، از سوره‌‏ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت کند و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‏‌ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

صورت سوم: یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.

صورت چهارم: سوره‌‏ای را که آیه‌‏ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل کند، که در این صورت واجب است، بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده کرده و یک سوره یا آیه‌‏ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.

در نماز آیات نباید سوره سجده‌دار را ‌قرائت کرد.

انتهای پیام

کد N973790

وبگردی