آفتاب

قزاقستان اتحاد جهانی در مبارزه با داعش را خواستار شد

قزاقستان اتحاد جهانی در مبارزه با داعش را خواستار شد

دیپلمات ارشد قزاقستان با تاکید بر اینکه رهبران جهان باید تلاش‌های متحدی برای مبارزه با تروریسم انجام دهند، گفت که اختلافات سیاسی مانع از آن می‌شود که جامعه جهانی جلوی رشد گروه داعش را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "ارلان ادریسف"، وزیر امور خارجه قزاقستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، کشورش تا به این لحظه "100 درصد از افراطگرایی" مصون بوده است اما "رفاه و رشد" ریشه‌ گرفتن آنچه وی "اندیشه‌های دیوانه‌وار و افراطی" در میان مردم می‌خواند، آسان کرده است. وی گفت که این "شوک فرهنگی" به همراه دارد که بدانیم حدود 200 تبعه قزاقستان هم‌اکنون در سوریه می‌جنگند.

وی با تشریح اختلافات سیاسی به عنوان اصلی‌ترین مانع غلبه بر تهدید داعش، از بازیگران بین‌المللی اصلی خواست تا علیه سازمان تروریستی داعش متحد شوند. به گفته این مقام، داعش در حال گسترش خود از عراق و سوریه به سمت شمال آفریقا، سیناء و افغانستان است. ادریسف افزود: غیر قابل تصور است که ایالات متحده، چین، روسیه و اروپا نمی‌توانند بر یک گروه بسیار کوچک غلبه کنند. از نظر ما دیدار امروز باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه نشانگر تغییر تاکتیک‌هاست.

وزیر امور خارجه قزاقستان درباره موضع کشورش بر سر جنگ اوکراین و روسیه گفت که آستانه بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین تاکید کرد. وی همچنین سناریوهایی مبنی بر احتمال مداخله روسیه در قزاقستان را رد کرد. ادریسف همچنین با بیان اینکه روسیه و چین را تهدید نمی‌داند، گفت: می‌دانیم که پتانسیل آنها بسیار بیشتر از ماست. بنابراین، رویکرد منطقی این است که به تلاش‌ها بپیوندیم و در مسیر توسعه قرار بگیریم.

در حالی که قزاقستان به دنبال کسب کرسی غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد است، ادریسف نمی‌پذیرد که این کشور غنی از نفت و گاز در مباحث جهانی کنار گذاشته شده است. وی تاکید کرد: ما برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی جاه‌طلبی نمی‌کنیم. قزاقستان یک قدرت منطقه‌ای است؛ هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی.

رئیس دستگاه دیپلماسی قزاقستان همچنین از انتخاب مجدد نورسلطان نظربایف به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور در جریان انتخابات دفاع کرد. نظربایف بیش از 25 سال است که قدرت را در دست دارد اما ادریسف می‌گوید که این رهبر آسیای میانه "بسیار محبوب" است. این مقام قزاق همچنین نسبت به تلاش غرب برای پرورش دموکراسی در جوامع درحال توسعه هشدار داد و گفت که این اقدام غالبا به خشونت و هرج و مرج می‌انجامد.

ادریسف گفت: من اوکراین، قزاقستان و خاورمیانه را مثال می‌زنم. عراق دموکراتیک کجاست؟ ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم. نظربایف یک نگهبان در مقابل چنین سناریوهایی حساب می‌شود. وی حاکمی مهربان است. بله او ممکن است خودکامه باشد یا ممکن است سیستم ما خودکامه خوانده شود اما ما خوشحالیم. آیا وضع ما از اوکراینی‌ها و سوری‌ها بدتر است؟

انتهای پیام

کد N973700

وبگردی