آفتاب
یک پژوهشگر اجتماعی مطرح کرد

افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی با کم‌رنگ شدن باورهای دینی در خانواده‌ها

افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی با کم‌رنگ شدن باورهای دینی در خانواده‌ها

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: توجه به تعالیم دینی و اخلاقی و عمل به توصیه‌ها و سفارشات ائمه‌ی معصومین(ع) و پیشوایان دینی تأثیر مهمی در کاهش آمار طلاق در جامعه دارد.

«مهرداد هوشمند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی همدان، اظهار کرد: ترویج و تعمیق آموزه‌ها و باورهای دینی و اخلاقی در سطح جامعه و بین خانواده‌ها نقش موثری در تحکیم و قوام بنیان خانواده دارد و به تحکیم روابط خانوادگی کمک می‌کند و زمینه را برای کاهش میزان طلاق و اختلافات خانوادگی فراهم می‌آورد.

وی افزود: در خانواده‌هایی که به ارزش‌های دینی و الهی پایبندی بیشتری داشته و به تعالیم دینی و اسلامی توجه بیشتری دارند، میزان تضادها و اختلافات خانوادگی در بین آنها کمتر است و در نتیجه کمتر با پدیده طلاق مواجه هستند بنابراین برنامه‌ریزی مناسب توسط سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی و تربیتی در جهت گسترش و ترویج آموزه‌های دینی و اخلاقی و درونی کردن ارزش‌های مذهبی در بین خانواده‌ها و زوجین می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از طلاق تأثیر بسزایی داشته باشد.

هوشمند خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کم‌رنگ شدن ارزش‌ها و باورهای دینی در خانواده‌ها نقش مهمی در افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی دارد بنابراین برنامه‌ریزی‌های مناسب در جهت تقویت آموزه‌های دینی و اخلاقی و آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج و کاهش توقعات و انتظارات و تقویت صداقت و اعتماد متقابل و استفاده مناسب و منطقی از برنامه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی مجازی از راهکارهای موثر برای کاهش میزان طلاق در جامعه است.

وی در رابطه با راهکارها و پیشنهادات مناسب برای کاهش طلاق خاطرنشان کرد: طلاق پدیده‌ی چند عاملی است و عوامل گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی روانی وحقوقی در آن موثر است.

هوشمند تصریح کرد: افزایش آگاهی و شناخت زوجین، عدم دخالت‌های نابجای اطرافیان، افزایش آستانه تحمل و صبر و شکیبایی در میان خانواده‌ها، برنامه‌ریزی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی زوجین، کاهش تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی، تهیه‌ی برنامه‌های مناسب توسط صدا وسیما برای تقویت بنیان خانواده و نکوهش طلاق و بهره‌گیری مناسب از دیدگاه‌ها و تجربیات مراکز مشاوره و کارشناسان مشاور و ... می‌تواند از راهکارهای موثر و مناسب در جهت کاهش طلاق در جامعه باشد.

انتهای پیام

کد N973620

وبگردی